Opschonen, terugkeren en hartstocht

Opschoondag, de Terugkeer en Hartstocht... Zomaar drie willekeurige termen, althans, zo lijkt het. Hoewel bovenstaande activiteiten op zichzelf staan, hebben ze wat mij betreft ook een verband.

Afgelopen zaterdag was het Landelijke Opschoondag. Gewapend met prikker, handschoenen en zak ben ik de wijk ingegaan en heb een flinke zak met zwerfvuil opgehaald. Ik vond het leuk om te doen maar in feite is het triest dat dit nodig is en mensen hun eigen rommel niet direct opruimen. Toch had het opschonen voor mij niet alleen de betekenis van de straat opschonen. Ik vroeg mijzelf af of het niet eens tijd werd voor mijzelf (en misschien geldt dit ook wel voor anderen) om mijn hart op te schonen. Wat zwerft er allemaal rond aan 'vuil' dat ik, misschien al jarenlang, heb laten liggen? Welke rommel zit er in mijn hart dat ik liever wegstop of waar ik liever niet aan denk? 

Tijdens het opschonen in de straat vond ik een rugtas die er aan de buitenkant mooi uitzag. Toch was de inhoud van de tas niet erg fraai, er zaten namelijk talloze kapotte flessen in waardoor het een tas vol scherven was. Soms kan onze buitenkant er mooi uitzien maar is onze binnenkant 'kapot en gebroken' en gaan we gebukt onder zoveel dingen die niet in ons leven thuishoren. Het is soms gewoon tijd voor een grote opruiming. Wacht er niet te lang mee maar begin gewoon! De tekst uit 1 Johannes 1:9 is bemoedigend.

 
Na het opschonen is het tijd om terug te keren. 'De Terugkeer' speelt hier op in. Ik zag deze 'tijd van bezinning' voorbijkomen op de sociale media en heb mij opgegeven voor de nieuwsbrieven. De Terugkeer is de Nederlandse versie van ‘The Return’, een initiatief uit Amerika om te bidden voor het land en de wereld. De Terugkeer is een beweging, een specifieke periode én een specifieke dag die we apart zetten voor één doel: de terugkeer naar God. Centraal staan de 10 dagen vanaf de avond 18 september tot de avond 28 september 2020. Deze periode start met het Bijbelse Bazuinenfeest en eindigt met Grote Verzoendag. Deze dagen staan ook wel bekend als de ’10 ontzagwekkende dagen’. Middelpunt van De Terugkeer zal zijn: Zaterdag 26 september 2020. 
Je kunt je nog steeds opgeven om mee te bidden ook al zijn de 10 dagen al begonnen. En 'terugkeren' kan natuurlijk alle dagen van het jaar, daar is niet speciaal deze periode voor nodig.

Tot slot, na deze periode van terugkeer tot God, is het mooi om weer vol passie te leven voor Hem. De Hartstocht past hier naar mijn mening goed bij. In mijn geval is het een hardloopwedstrijd die ik op 3 oktober hoop te lopen voor De Hartstichting (sponsors zijn welkom) maar deze loop heeft ook een diepere betekenis. Na het opschonen en terugkeren mag je vol passie weer voor de Here Jezus gaan leven. Ten diepste gaat het om Hem en het richten van je hart op Hem. Wanneer ons hart niet goed functioneert, zullen we allerlei problemen tegenkomen in ons leven, dit geldt zowel geestelijk als fysiek. Het is goed om eens na te denken over waar jij en ik ons hart op richten en welk doel we voor ogen hebben. Wat is onze passie en waar zijn onze harten op gericht in het leven?
Onderstaand bijbelvers vind ik een mooie afsluiting van bovenstaande initiatieven:
 



'Daarom dan, laten ook wij, nu wij zulk een grote wolk van getuigen rondom ons hebben, 
afleggen alle last en de zonde, die ons zo licht in de weg staat, 
en met volharding de wedloop lopen, die vóór ons ligt'.
Hebreeën 12:1 



Reacties

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.