Bewust kopen en leven...



We leven in een maatschappij waarin we elke dag talloze keuzes moeten maken. Soms wordt het mensen zelfs teveel en ervaren ze keuzestress. In feite is dit een luxeprobleem. Er is in ons land zoveel aanbod van producten - bv. in supermarkten - dat het steeds moeilijker wordt om te kiezen. Daarnaast kom je de begrippen 'duurzaam' en 'eerlijk' steeds meer tegen. Of het nu gaat om voedsel, huishoudelijke apparaten of andere producten, je wordt er telkens weer bij bepaald. Eigenlijk maakt dit het kiezen nóg moeilijker...

Voor mijzelf schreef ik een aantal richtlijnen op waar ik - voordat ik een product wil kopen - over na wil denken. Wanneer je druk bent, is het niet altijd makkelijk om overal de oorsprong van te achterhalen en soms kom je er gewoon niet achter (bv. bij kleding) maar het is niet verkeerd om er zo veel mogelijk moeite voor te doen om te kijken waar een product vandaan komt en of het 'eerlijk' is. Eigenlijk zou het een streven van ons allemaal moeten zijn om een zo'n klein mogelijke voetafdruk achter te laten en als goede rentmeesters om te gaan met Zijn schepping.

Misschien kun jij ook wat met onderstaande vragen als je bewust wil kopen en leven!
  • Kan ik een product lenen of huren in plaats van het te kopen?
  • Is het tweedehands verkrijgbaar op Marktplaats of bij de kringloopwinkel?
  • Heeft het product een goed keurmerk zoals fair trade/UTZ/ FSC/ MSC of biologisch?
  • Geeft het product (niet te veel) afval?
  • Is het in de regio, bv. bij lokale boeren te koop?
  • Is het product te vervangen door iets duurzamers?
  • Kan ik het zelf maken?
  • Is het (duurzame) product dat ik gezien heb ergens anders misschien voordeliger?
  • Heb ik het echt nodig of kan ik zonder of kan ik een alternatief vinden?
  • Heb ik het nú nodig of kan het wachten (en heb ik het misschien helemaal niet nodig)?
  • Als ik het product écht nodig heb, moet ik het dan online bestellen of steun ik de lokale ondernemers?

Heb jij nog aanvullingen voor mijn lijstje hierboven? Ik hoor het graag.


Reacties

  1. Een goede vragenlijst Wendy. Wij kopen veel tweedehands en qua boodschappen... tsja, een mix tussen lidl en de Landwinkel :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.