Prioriteiten voor je leven als vrouw

Elke dag voorziet ons van talloze mogelijkheden en uitdagingen om onze prioriteiten in praktijk te brengen. Om het 'keer op keer een beslissing nemen' wat makkelijker te maken heeft Elizabeth George in haar boek 'Een vrouw naar Gods hart' haar prioriteiten een nummer gegeven. Direct zeg ik erbij dat het niet háár prioriteiten zijn maar dat ze Bijbels gefundeerd zijn.

#1- Het liefhebben van God en Hem van ganser harte volgen (God)
#2- Het liefhebben, helpen en dienen van mijn man (Huwelijk)
#3- Het liefhebben (en onderwijzen) van mijn kinderen (Kinderen)
#4- Het liefhebben en verzorgen van mijn huis en mijn gezin (Huis)
#5- Het ontwikkelen van mijzelf, zodat ik iets te geven heb aan anderen (Geestelijke groei)
#6- Het liefhebben en dienen van Gods kinderen (Bediening)
#7- Andere activiteiten (Overigen)

Het is nu ruim tien jaar geleden dat ik mijzelf deze prioriteiten eigen ben gaan maken. In de loop van de jaren ben ik er meer en meer over na gaan denken en heb gemerkt dat deze volgorde écht werkt en dat mijn leven er enorm door veranderd is. In het boek dat ik hierboven noemde, legt Elizabeth precies uit hoe dit in z'n werk gaat en ik wil jullie dan ook naar dit boek verwijzen om meer duidelijkheid hierover. De hoofdstukindeling van het boek is ook gebaseerd op bovenstaand lijstje. In hoofdstuk 19 schrijft ze over 'The seven sacred pools' en je kunt hierover ook op haar website over lezen.

Geef de belangrijkste dingen de belangrijkste plaats

Bij mij heeft deze prioriteitenlijst inmiddels zo'n grote plek ingenomen dat ik ze op elk gebied van mijn leven toepas. Zo staan mijn boeken in de boekenkast bijvoorbeeld in volgorde van deze prioriteiten (en daarbinnen op alfabetische volgorde waar ik in 2015 eens over schreef).

Daarnaast gebruik ik voor elke prioriteit een bepaalde kleur in bv. mijn stille tijd schrift of agenda. Het geeft mij duidelijkheid en overzicht op deze manier.

Ook lees ik elke maand een boek dat met een van de prioriteiten te maken heeft. Ik heb wel eens teruggekeken in mijn lijst met mijn gelezen boeken van een jaar maar dan blijkt toch dat ik over bepaalde onderwerpen veel meer lees dan over andere. Door met deze prioriteiten rekening te houden, merk ik dat ik ook veel meer balans heb in het soort boeken dat ik lees.

Het allerbelangrijkste is nog wel dat ik biddend probeer bepaalde keuzes te maken aan de hand van bovenstaande lijst. Als bv. nummer 4 en 5 niet 'op orde' zijn, weet ik zeker dat ik niet aan punt 6 moet beginnen. Het is belangrijk dat eerst je gezin en je eigen huishouden goed lopen voordat je buitenshuis of in de gemeente nog veel gaat aanhalen. Meerdere malen ben ik hierin mijzelf tegengekomen en moest ik weer terug naar mijn prioriteitenlijstje.

Ik heb mijn lijstje ook voorin mijn agenda geschreven om er continue aan herinnerd te worden. Zelfs de bestanden op mijn computer en mijn mapjes op mijn telefoon zijn op deze volgorde ingedeeld. Hoe meer ik er over lees, hoe vanzelfsprekender het wordt en hoe meer ik het overal probeer toe te passen.

Elk jaar in de zomervakantie herlees ik dit boek van Elizabeth. Het is zo ontzettend leerzaam. Heb ik al eens verteld dat dit - naast de Bijbel - het beste boek is dat ik ooit gelezen heb? Elk jaar lees ik weer nieuwe dingen die ik overdenk en probeer in praktijk te brengen.

Het is een kort en eenvoudig blogbericht geworden maar ik had het liefst het hele boek overgeschreven. Het is zó leerzaam dat elke (jonge) vrouw dit eigenlijk zou moeten lezen in haar tienerjaren om zo goed voorbereid een eventueel huwelijk en de opvoedingsjaren in te gaan. Ik had dit boek zelf graag gehad rond de tijd dat wij trouwden (nu ruim 27 jaar geleden) maar helaas was het er toen nog niet. Ik hoop van harte dat jij - als  manager van het gezin - ook dit boek wilt lezen en ervan wilt leren. Het is de moeite waard!

Elizabeth besluit 'haar boek met deze woorden: 'Doordat je er dagelijks met je hele hart op uit bent om Gods plannen en prioriteiten na te volgen, door Zijn Geest te wandelen en trouw te bidden, zal Hij je helpen de keuzes te maken die jou op Zijn pad leiden, in welke levensfase je je ook bevindt en hoe oud je ook bent. Dan zul je altijd een vrouw naar Gods hart zijn.'

Heb je vragen n.a.v. dit artikel of wil je weten hoe ik deze prioriteiten de afgelopen jaren heb toegepast? Je kunt mij gerust een e-mail sturen. Misschien kan en mag ik je verder helpen.



Reacties