Luister naar een preek tijdens het strijken!



Graag begin ik deze nieuwe werkweek met een paar praktische tips. Onlangs las ik op Instagram een berichtje van een moeder die niet echt van strijken hield. Voor veel van ons is dat herkenbaar denk ik. Hoewel mijn eigen moeder altijd geniet van strijken en dit ook nog altijd keurig netjes doet, ben ik er ook niet zo'n fan van eerlijk gezegd. Ik heb het dus niet van haar georven 😃

Ik heb gaandeweg de jaren een aantal handige dingen bedacht die het strijken makkelijker maken en deze wil ik jullie als managers van het gezin ook graag meegeven.
Misschien kunnen deze tips jou helpen om van je strijkmomenten tóch te kunnen genieten. Want als de was weer schoon en gestreken in de was hangt, geeft dat toch altijd weer een voldaan gevoel!
  1. Wanneer je kleding koopt, probeer er dan op te letten dat het van zulk materiaal is dat het zo min mogelijk gestreken hoeft te worden. Er zijn bv. ook dekbedovertrekken die je nauwelijks hoeft te strijken. 
  2. Probeer je wasgoed niet te hard te centrifugeren zodat het met minder kreukels uit de machine komt. Het is nóg beter om het redelijk nat op te hangen. Sla je wasgoed ook altijd goed uit voor je het ophangt.
  3. Hang overhemden of andere kledingstukken die gauw kreuken op een klerenhanger te drogen. Dit voorkomt o.a. wasknijperafdrukken en het kledingstuk droogt dan mooier op.
  4. Doe de bovenste knoopjes van de overhemden dicht als je de was ophangt en trek alle zakken, mouwen en kragen of wat ook maar scheef zit gelijk even recht.
  5. Probeer als het lukt je was te strijken als het nog klam/vochtig is. Het strijken gaat hierdoor een stuk makkelijker. Je kunt het kledingstuk daarna gewoon nog even aan de lijn terughangen zodat het goed kan drogen. Je hangt het daarna zo in de kast.
  6. Als je strijkgoed droog is wanneer je wilt gaan strijken, haal het dan niet eerder van de lijn als  het moment waarop je het gaat strijken. Als je alles op een grote hoop gooit gaandeweg de week, kreukt het nog veel erger en ben je nog veel langer bezig met strijken.
  7. Probeer elke dag te strijken wat je kúnt strijken. Zo voorkom je dat je een hele grote berg strijkgoed hebt, waar je dan ook letterlijk als een berg tegenop gaat zien.
  8. Als je, net als ik, het geluk hebt om een eigen was/strijkkamer te hebben, laat dan je strijkplank uitgeklapt staan. Je zult zien dat je dan veel eerder even de strijkbout aanzet en een paar kledingstukken strijkt zonder dat het een grote hoop wordt.
  9. Komt het er echt niet van om te strijken en spaar je toch alles op van een aantal dagen (of zelfs van een week), probeer dan tijdens het strijken voor wat afleiding te zorgen. Zet een mooie preek op of draai bemoedigende muziek. Je zult zien dat de tijd dan veel sneller lijkt te gaan. 
Ik wens jullie veel strijkplezier toe!

Heb jij nog handige tips, geef ze dan door in een reactie onder het blog. Ik ben benieuwd.


De lege slaapkamer van onze jongste dochter die ik nu gebruik als 'waskamer'.


Reacties

  1. Punt 9 is echt heel goed. Daardoor wordt het een rustpunt om te strijken. Hoe gek het ook klinkt. Kleren strijken is daardoor een fijne bezigheid geworden voor mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede tips. Handig als je wel een aparte kamer hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik doe t-shirts e.d. 20 of 30 minuten in de droger, dan zijn de kreukels eruit en hang ik ze direct op een hanger aan de waslijn. Als ze droog zijn kunnen ze zo de kast in.
    Is ook handig voor een dekbedovertrek. Alleen moet je niet teveel tegelijk in de droger stoppen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is slim Margret. Zelf heb ik geen droger maar ik begrijp wel dat je je was daar niet te lang in moeten laten zitten, wil je het nog een beetje strijkbaar houden ;)

      Verwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.