Heilig leven - Een leven leiden dat Hem weerspiegelt



Wanneer ik meerdere malen, vlak na elkaar een bepaald bijbelgedeelte of een (bijbel)tekst op mijn weg krijg, weet ik dat dit niet zomaar gebeurt. Ik heb hierover als eens geschreven in een blogbericht in 2015.

De afgelopen dagen kwam ik keer op keer teksten tegen die verband hielden met elkaar. Bij de uitleg van het Bijbelgedeelte uit het boek Judas in 'Het Leven', lazen we onderstaande uitleg.



In het boekje 'Het Woord in je hart' waar we als vriendinnen dit jaar in een appgroepje elkaar mee mogen bemoedigen, stond als tekst voor deze week 1 Petrus 1:15-16. Hier staat: 'Maar zoals Hij Die u geroepen heeft, ​heilig​ is, word zo ook zelf ​heilig​ in heel uw levenswandel, want er staat geschreven: Wees ​heilig, want Ik ben ​heilig.' In de uitleg die erbij stond, las ik dit afgelopen zondag:       



Toen ik een dag later het nieuwe boek Frisse Kijk 3 van Marja Verschoor las, kwam ik deze nadenker tegen in hoofdstuk 9. Ook dit gedeelte ging over heilig leven en wat dat inhoudt. Bijzonder om, min of meer, dezelfde tekst in andere bewoordingen terug te zien.


Toen ik afgelopen dinsdag onderstaande tekst bij mijn zus op haar kalenderblokje las, werd ik ook even stilgezet. Ik heb hem een paar keer overgelezen. Er wordt dan misschien niet specifiek het woord 'heiligheid' gebruikt maar ook dit gedeelte gaat over het overgeven van mijn leven aan Hem.


Tot slot las ik woensdagavond in mijn Bijbelleesrooster uit Leviticus 19. En wat stond er in vers 2:

'Heilig​ moet u zijn, want Ik, de HEERE, uw God, ben ​heilig'.

Wanneer teksten en uitspraken elkaar een week lang opvolgen, kan het niet anders dan dat er verband zit hiertussen. Toeval is 'God incognito', is een bekende uitspraak. 

Gisteren heb ik tijdens het huishoudelijke werk regelmatig nagedacht over de betekenis ervan. De woorden 'heilig leven' springen er steeds weer uit voor mij. God is heilig en wil dat jij en ik, als Zijn kinderen, ook heilig zijn en heilig leven. Dat hoort bij onze roeping wanneer wij een kind van God geworden zijn. Hij is de bron van alles wat zuiver en goed is en zo wil Hij ons ook maken.
Dit kan niet van de ene op de andere dag. Heiliging is een proces waarbij Hij ons wil helpen langzaam steeds meer te gaan lijken op Zijn Zoon, de Here Jezus. Tijdens dat proces - dat ons leven lang duurt - mogen we met behulp van Zijn kracht en in alle rust, steeds meer groeien hierin. Dit houdt in dat ik bepaalde keuzes moet maken die soms lijnrecht tegen keuzes van de wereld ingaan. Ook al zeggen honderd mensen 'ja'  tegen iets, als het tegen Gods Woord ingaat, zal ik 'nee' moeten zeggen.

De tekst helemaal bovenaan dit bericht maakt het ook duidelijk: Het gaat erom dat we als christenen heilig (= apart gezet) zijn. Vaak gaan we te veel op in de wereld en ziet niemand meer aan ons wát we geloven of in wíe we geloven. De kern van het gedeelte uit 'Het Woord in je hart' betekent ook dat je je leven volledig aan God moet overgeven. Het gaat niet om wat je zelf wilt, maar wat God wil. Ook de spreuk van Max Lucado bevestigt het: Het gaat om Hem en niet om mijzelf of om mijn plannen, mijn doelen of mijn toekomstdromen. Wanneer we op onszelf gericht zijn, zullen we nooit ontdekken wat Gods plan is met ons leven. Hij wil dat ik leef zoals Hij wil dat ik leef: heilig!

Uiteindelijk ben ik geschapen tot eer van Hem en wil ik steeds meer op Hem gaan lijken en Hem weerspiegelen. Het gaat erom dat ik mij voor Zijn doelen laat gebruiken. Zijn Heilige Geest wil mij hierbij helpen. Elke dag...

Wat een waardevolle les heb ik geleerd afgelopen week.




Reacties

  1. Dit raakt me bijzonder en komt precies nu, wanneer ik het nodig heb !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bijzonder ja, als een bepaald thema of woord meerdere malen terugkomt in dingen die je leest of hoort!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Precies waar ook over aan het nadenken ben: geestelijke groei. Er valt nog zoveel moois te leren. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat mooi om te horen dat je hier ook over nadenkt. We kunnen hierin dagelijks groeien inderdaad!

      Verwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.