Esther - een moedige koningin



Sinds een aantal jaren probeer ik elk jaar het leven van één bijbelse vrouw te bestuderen. Over het leven van Eva, Sara, Rachel en Ruth heb ik al eens geschreven. Het afgelopen jaar heb ik gekozen voor het boek Esther. Graag deel ik met jullie wat ik van haar leven heb geleerd.

Esther was een wees. We weten heel weinig van haar ouders, die haar de naam Hadassa hadden gegeven. Toen Esthers ouders stierven, trok een van haar familieleden, de vriendelijke Mordechai, zich haar lot aan. Hij was haar neef, maar hij was veel ouder. Hij nam haar in huis en behandelde haar als zijn eigen dochter.

Het boek Esther begint met de Perzische koningin Vasthi, die weigert een bevel van haar echtgenoot, koning Ahasveros, te gehoorzamen. Zij werd vervolgens verbannen en een nieuwe koningin werd gezocht. Er staat in Esther 2:3 'En laat de ​koning​ opzichters aanstellen in alle gewesten van zijn koninkrijk, opdat zij elk meisje dat ​maagd​ is en knap om te zien, verzamelen in de burcht ​Susan'.
Het staat er zo kort en eenvoudig beschreven maar wanneer je hier goed over nadenkt, kun je je voorstellen wat een enorme 'toestand' dit geweest moet zijn. Wat zal dit een indruk gemaakt hebben op al deze jonge vrouwen, waaronder dus ook Esther. Zonder dat ze veel inspraak heeft gehad, werd ze uiteindelijk de nieuwe koningin en vrouw van de koning. Hier gingen overigens wel maanden van voorbereiding aan vooraf.

Intussen ging Mordechai bij de overheid werken en ontdekte tijdens zijn werk een moordcomplot. De ambitieuze en zelfzuchtige Haman werd intussen benoemd tot tweede man in het koninkrijk. Toen Mordechai weigerde uit eerbied voor hem te buigen, werd Haman kwaad en besloot hij Mordechai en alle andere Joden te vernietigen. 
Gelukkig komt het niet zover. Pas bij een tweede diner, toen de koning voldoende bekoord was door haar charmes, onthulde Esther haar Joodse identiteit en beschuldigde Haman van het complot om haar en haar volk te vernietigen. Daarop veroordeelde de koning Haman onmiddellijk tot de galg die hij voor Mordechai gebouwd had. Mordechai krijgt Hamans positie en de Joden in het hele land werden beschermd.

Wat moet het voor Esther bijzonder geweest zijn om te beseffen dat door haar moedige daad een heel volk werd gered. Toen zij de kans zag die God haar gaf, greep zij die. Haar leven was dus van groot belang.
Esther is overigens een bijzonder bijbelboek omdat er in de originele versie geen enkele naam, titel of bijnaam van God gebruikt wordt. Toch is Hij duidelijk aanwezig in dit bijbelboek.

Wanneer je een jaar lang 'optrekt' met Esther, ga je je steeds meer verplaatsen in haar leven en situatie. Gaandeweg heb ik een heel aantal leerpunten uit haar leven gehaald: 
  • Hoewel we soms onzeker kunnen worden door omstandigheden, moeten we blijven geloven dat God de leiding heeft en dat Hij zowel aangename als moeilijke tijden gebruikt om Hem te kunnen dienen.
  • Als wij ons richten op God en ons voegen naar Zijn plan, zullen we altijd Zijn zorg en leiding ervaren.
  • Als we op Hem vertrouwen, hoeven we niet bang te zijn voor wat mensen ons kunnen aandoen, we kunnen zeker zijn van Gods leiding.
  • In een omgeving die grotendeels vijandig staat tegenover christenen, kunnen wij wijsheid tonen door respect te hebben voor wat waar en goed is en ons nederig verzetten tegen wat verkeerd is.
  • Hoewel het onze verantwoordelijkheid is moedig ervoor uit te komen dat wij bij God horen, kan het op sommige momenten wel eens beter zijn erover te zwijgen en te wachten tot een beter moment daarvoor aanbreekt.
  • Als je een leven leidt dat God behaagt, door Zijn wil te gehoorzamen, zul je genade bij Hem vinden.
  • Esther wist dat nederigheid en wijsheid veel belangrijker zijn dan uiterlijke schoonheid.
  • In Esther 5:2 staat dat Ahasveros Esther de gouden scepter toesteekt. Dit is een prachtige link met Marcus 14. Zowel Jezus als Ester verkeren in doodsnood. Beiden krijgen iets aangereikt; Ester de scepter, Jezus de drinkbeker. Beiden nemen ze door volharding de taak op zich om hun volk van de ondergang te redden.
  • Het Nieuwe Testament zegt dat christenen moeten stralen als sterren in deze wereld (Filip.2:15). Esther is zo'n ster en het is ook precies wat haar naam betekent.
  • Zonder Ester was er - menselijkerwijs gesproken - geen Joodse natie in stand gebleven. Esther plaveide ongetwijfeld onbewust de weg voor de komst van Jezus Christus. 
Esther is in veel opzichten een voorbeeld voor mij geworden. Jezus zei dat zijn echte volgelingen te herkennen zouden zijn aan zelfopofferende liefde. (Johannes 13:34, 35.) Vaak hebben wij, net als Esther moed nodig om die liefde te tonen. Het is goed om hier meer en meer van bewust te zijn.

(Boekentip: de lijst met 'algemene vragen' uit het boek '12 manieren om je weg in de Bijbel te vinden' door R. Warren is een geweldig hulpmiddel om bij 'biografie-studies' te gebruiken.)

In 2018 wil ik een jaar lang het leven van Hanna (de vrouw van Elkana) bestuderen. Volgend jaar (D.V.) kunnen jullie weer lezen op mijn blog wat ik van haar leven heb geleerd.



Reacties

  1. Het verhaal van Esther is heel bijzonder ja. Ik herinner me dat ik als kind samen emt mijn broers luisterde naar Bijbelverhalen op een LP, vooral het verhaal van Esther, Mordechai en Naaman draaiden we stuk. De film 'One night with the King' vind ik ook mooi, naar het boek 'Hadassa' van Tommy Tenney.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het boek dat je noemt, heb ik inderdaad ook gelezen. De film heb ik (nog) niet gezien.

      Verwijderen
  2. Heel mooi. Wat ik treffend vind aan het verhaal van Esther is dat ze aan Mordechai vraagt om alle Joden te verzamelen. Het beste antwoord op haat is eenheid. Samen bidden en er voor elkaar zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.