Bedenken en bereiden van maaltijden kan leiden tot stress


In de supermarkt voelt een op de vijf klanten paniek opkomen wegens het overweldigende aanbod. En 30 procent heeft achter het winkelwagentje nog geen enkel idee wat er 's avonds op tafel moet komen. Twijfel die leidt tot impulsaankopen en groeiend chagrijn onder hobbykoks.

In een regionale krant las ik dit interessante artikel over 'kookstress' getiteld 'Heel Holland van de kook'. Misschien is het goed om het eerst even te lezen voordat je verder leest.

Veel van ons zullen het herkennen, misschien is dit bij tweeverdieners nog wel meer dan bij gezinnen waarbij de moeder thuis voor het huishouden en de kinderen zorgt. Als managers van het gezin hebben we nu eenmaal iets meer tijd overdag om na te denken over wat we eten willen en in de loop van de dag al wat voorbereidingen te treffen voor de (avond)maaltijd.

Natuurlijk blijft het altijd weer een uitdaging om iedere dag weer iets voedzaams op tafel te 'toveren' dat ook lekker en gezond is. In de eerste jaren van ons huwelijk toen we nog jonge kinderen hadden, vond ik dat ook best moeilijk. Gaandeweg is het beter gegaan en ben ik veel meer gaan plannen.
Al jaren maak ik in het weekend een weekoverzicht voor de week die volgt. Ik kijk in mijn agenda wie wanneer thuis is en voor hoeveel personen ik moet koken. Toen we nog met z'n zessen waren, was dit vanzelfsprekend een grotere puzzel maar ook met drie personen is het soms best nog wel even nadenken geblazen. Wie eten er mee? Eet er nog iemand extra mee of eet er iemand vroeger vanwege het sporten of later vanwege het werk? Het zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden.

Zelf heb ik een aantal dingen geleerd die ik graag wil delen. Misschien kunnen jullie er ook iets mee.
  • Het is handig om een lijst te maken met alle gerechten die je wel eens maakt en die in jouw gezin gegeten worden. (Dit kunnen er wel vijftig of meer zijn maar zorg dat je voor een maand lang verschillende gerechten hebt). Schrijf ze in je agenda of in een map of op een blog) Werk de gerechten uit en zet erbij hoeveel tijd je eraan kwijt bent en welke ingrediënten er nodig zijn.
  • Maak elk weekend een eetlijst voor de week die volgt en leg de lijst én je agenda ernaast.
  • Leer je kinderen al jong alles eten. Dit voorkomt later een hoop gedoe en gezeur.
  • Laat elk gezinslid één gerecht uitkiezen dat hij of zij niet hoeft te eten. Hij of zij krijgt dan op die dag iets anders. Bv. een restje van de vorige dag of een broodje.
  • Als je af en toe toch iets nieuws wilt proberen, plan dan één keer in de maand een nieuw gerecht in op een dag dat je daar ook de tijd voor hebt.
  • Het is helemaal niet erg om één keer in de week een standaard gerecht te eten. Wij eten hier bijvoorbeeld al jaren op zaterdag patat met sla of komkommer. Plan je vaste gerecht in op een dag die voor jou makkelijk is.
  • Wanneer je (eenpans)gerechten maakt, maak dan gelijk de dubbele hoeveelheid en vries het overgebleven deel in. Je hebt zo voor een volgende keer in een handomdraai een gerecht uit de vriezer.
  • Bewaar recepten van gerechten die je wilt maken alleen als je zeker weet dat je het ook gaat maken. Er is niets zo frustrerend als een stapel recepten waar je nooit aan toekomt.
  • Verkoop kookboeken die je nooit zult gebruiken. Of geef ze weg. Het geeft mij altijd een bepaalde druk als ik al die kookboeken in de kast zie staan waar ik nooit wat mee doe.
  • Doe de boodschappen op een vast moment en houd je aan je lijstje. Zo voorkom je dat je allerlei producten koopt die je niet gebruikt of waar je 'wat mee moet'.
  • Betrek je kind(eren) bij het koken. Het scheelt jezelf werk en je kinderen leren ervan. Het is nog gezellig ook om dit samen te doen. Wanneer ze ouder zijn, zou je kunnen vragen of zij bijvoorbeeld een keer in de week of maand willen koken.
Tot slot staat er in het artikel: Kruyff stelt dat we niet altijd voor de overtreffende trap moeten gaan. "Vaak willen we het te goed doen. Ten opzichte van onszelf en onze kinderen, maar ook richting familie en vrienden. Een uitnodiging voor een etentje is geen middel om tegen elkaar op te bieden om je culinaire kunsten te tonen. Er is niks mis met een bord erwtensoep en een glas wijn.''
(Dit is helemaal waar natuurlijk hoewel ik die wijn dan weer achterwege zou laten 😉)

Hoe ervaar jij het koken voor je gezin? Vind je het een uitdaging of raak je er gestrest van? Heb jij misschien een man die graag kookt? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.






Reacties