Een cruise heb ik niet nodig voor geluk

Afgelopen week ben ik door Machteld Meerkerk van het Nederlands Dagblad geïnterviewd voor de rubriek 'Gezondheid, Geloof, Geld en Geluk' voor de bijlage Leven.

Het is een leuk artikel geworden dat je hieronder of via deze link op de site van het ND kunt teruglezen.


Wendy Born (47) uit Putten noemt zichzelf graag ‘manager van het gezin’. ‘Ervoor zorgen dat alles goed loopt, is al een baan op zich.’ Ze beheert een platform voor christelijke bloggers en blogt zelf bijvoorbeeld over het leven als christen en het huwelijk. Vorig jaar schreef ze het boek Aan Zijn voeten, met praktische tips voor stille tijd.

Gezondheid
‘Ik kan me niet heugen dat ik in de afgelopen jaren ziek geweest ben. Je merkt natuurlijk wel dat je geen twintig meer bent. Ik ben altijd al een sporter geweest, maar als ik nu een blessure oploop bij het hardlopen, duurt het herstel wel langer. Naast het hardlopen ga ik ook graag met de hond op pad.

Mijn eetpatroon is altijd gezond geweest, al ben ik er de laatste jaren bewuster mee bezig. Dat komt doordat mijn zus dat ook doet. We zien elkaar vaak en zo beïnvloed je elkaar. Zelf voel ik me er heel goed bij als ik, buiten de drie maaltijden om, weinig koolhydraten eet. Ook drink ik vooral water, want zelfs in sinaasappelsap zit veel suiker.’

Geloof
‘Het christelijk geloof is de bron van mijn bestaan, de basis voor de andere dingen: ons huwelijk, de opvoeding van de kinderen, de contacten met anderen. Ik ben ermee opgegroeid en ben mijn ouders daar ontzettend dankbaar voor. Ook is het geloof de drijfveer achter mijn blogs: ik wil het met anderen delen, mensen aan het denken zetten. We gaan ’s zondags naar een christengemeente in Ermelo. Omdat we er op dit moment geen lid zijn, heb ik er geen taken. Eerder heb ik wel veel kinderwerk gedaan, kerkbodes gemaakt en vrouwengespreksgroepen opgezet. Ik vertrouw God altijd, maar begrijp Hem niet altijd. Soms bid je voor iets en gebeurt het toch niet. Dan zou ik weleens een kijkje achter de schermen willen nemen: wat is er de reden van? ’s Morgens houd ik rond zeven uur stille tijd, het is het eerste wat ik doe na het ontbijt. Zo’n gewoonte helpt me om er trouw in te zijn. Je komt in een bepaald ritme en mist het als je het een keer over zou slaan.’

Geld
‘Via een pgb help ik mijn zus een aantal uur per week in de huishouding. Maar dat zou ik geen betaalde baan willen noemen. Ik gebruik graag de term ‘manager van het gezin’ voor het werk dat ik doe. Zorgen voor het gezin en het huishouden, ervoor zorgen dat alles goed loopt, is al een baan op zich. Als iemand daarnaast een betaalde baan kan hebben, vind ik dat erg knap. In mijn geval was het nooit nodig, omdat we altijd al goed rond konden komen van het salaris van mijn man. We hebben geen bijzondere uitgaven. We zijn zelden op vakantie geweest en houden niet zo van uitstapjes, we vinden het heerlijk thuis. We hebben dan wel een groot huis. Dat is fijn met een gezin, maar er gaat wel veel geld heen. Als ik geld voor mezelf uitgeef, is dat vaak aan boeken. Op bol.com heb ik altijd een verlanglijstje staan. Het gaat dan vooral om boeken die gericht zijn op geestelijke groei, zoals van Elizabeth George of John Piper. Christelijke romans haal ik bij de bieb.’

Geluk
‘Als ik het geloof in de Here Jezus niet had, zou ik nooit gelukkig zijn. Ik vind het een zegen dat ik bijna 27 jaar ontzettend gelukkig getrouwd ben en we vier schatten van kinderen hebben. De oudste drie zijn uitgevlogen, de jongste woont nog thuis. Ik heb mijn ouders nog, daar ben ik ook heel blij mee. Soms zit geluk wel in grote dingen, maar veel vaker in kleine momentjes. Een cruise om de wereld heb ik niet nodig om gelukkig te zijn.’

‘P.S.: Wat niet veel mensen van mij weten, is dat ik zeker vijf boeken tegelijk lees. Op maandag het ene, op dinsdag het andere, enzovoorts. Ik houd wel van een beetje afwisseling.’


Reacties

  1. Leuk om te lezen wat je bezig houdt, Wendy.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi Wendy! Dit is één van de rubrieken die ik altijd als eerste lees, en leuk om jou er helemaal in te herkennen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was een leuke verrassing toen je mij zag staan. Ik zou het trouwens ook wel wat voor jou vinden :)

      Verwijderen
  3. Echt heel mooi, Wendy. Ook dat je dit zegt: "Ik vertrouw God altijd, maar begrijp Hem niet altijd." Aritha

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.