Dien de Here met vreugde en blijdschap



“Ik neem me ook vandaag weer voor om het volledig van Hem te verwachten. Dat is de reden waarom ik mijn dag naar alle oprechtheid met deze woorden kan beginnen: ‘Heerlijk – weer een dag om Jezus te dienen!’
Wist je dat het hebben van deze houding een opdracht is? In Psalm 100 staat: ‘Dien de Heer met vreugde.’ Met andere woorden: dat is niet slechts een optie. God met vreugde dienen is niet een goedbedoeld advies, alsof God zegt: ‘O ja, voor Ik het vergeet, zou je vandaag misschien af en toe even willen glimlachen terwijl je Mij dient? Dat zou Ik heel fijn vinden. Het zou geweldig zijn als je je houding een beetje kon aanpassen.’
Nee, dat wij de Heer met vreugde dienen is niet iets wat Hij prettig zou vinden (als we er toevallig aan denken of in een vrolijke bui zijn); het is een gebod.
Wie je ook bent en wat je omstandigheden op dit moment ook zijn, God geeft je de opdracht om Hem op een vreugdevolle manier te dienen. En die opdracht geldt voor iedereen, of je nu vanaf je nek verlamd bent en in een rolstoel zit, of dat je een ouder bent die zijn kinderen naar school brengt. Of je nu student bent, op weg naar college, of in een verpleegtehuis woont, of je voorbereidt op het leiden van een Bijbelstudie. Deze opdracht geldt voor mensen die voltijds voor een christelijke organisatie werken, voor huisvrouwen, voor mensen met een baantje als afwasser of parkeerwacht. Als zoon of dochter van God maakt het niet uit welke taak Hij je gegeven heeft – je dient Hem ermee. En Hij zegt dat je alles wat je doet van harte moet doen (een mooie omschrijving, vind ik, want dat betekent dat je het met vreugde doet), als voor Hem. Dien de Heer met vreugde, met blijdschap. Dat is geen optie.”

Joni Eareckson Tada


Reacties