Opgeruimd - Marie Kondo

'Mag ik jouw kamer opruimen voor vijf gulden?', vroeg ik aan mijn zusje toen we nog klein waren. Ik weet niet wie er blijer was toen ze hiermee instemde. Ook mijn moeder vond het heerlijk dat onze kamers opgeruimd werden.

Het zat er inderdaad al jong in bij mij... opruimen! Heerlijk vond ik dat. En, om eerlijk te zijn, houd ik er nog steeds van. Er is weinig dat zoveel voldoening geeft bij het huishoudelijk werk als opruimen, sorteren en ordenen.
Toen ik het boek 'Opgeruimd!' van Marie Kondo in handen kreeg, werd ik vanaf bladzijde één al enthousiast. Wat een herkenning vond ik en wat een inspiratie. Maar, ook juist voor mensen die niet zo van opruimen houden, staat het boek vol waardevolle tips. Opruimen kun je namelijk leren!

De Japanse Marie Kondo runt een gerenommeerd adviesbureau dat mensen leert hoe ze hun rommelige huizen kunnen transformeren in ruimtes vol rust en inspiratie. De sleutel tot succesvol opruimen is om alleen de zaken te bewaren waar je echt van houdt, en de rest weg te doen. Met een wachtlijst van drie maanden is haar 'KonMari-methode' voor opruimen, keuzes maken en organiseren een internationaal fenomeen.
Hoewel het rigoureuze 'wegdoen' van overbodige spullen soms wel erg ver gaat, vind ik haar aanpak zeker de moeite waard om te overwegen. Vaak stop je spullen namelijk weer in een doos op zolder om ze vervolgens een jaar later weer tegen te komen. Je kunt spullen die je echt niet meer wilt hebben of gebruiken het beste direct weggeven, wegbrengen of weggooien. Het ruimt niet alleen op in je huis maar ook in je hoofd!

Hieronder kun je zien wat Marie Kondo er zelf van vindt.

         

Een klein minpuntje aan het boek is dat er aan het einde gesproken wordt over Yin en Yang. Ik begrijp dat dit voor de Japanse schrijver misschien vanzelfsprekend is maar wat mij betreft was dit niet nodig. Ook vind ik dat Kondo soms wel erg ver gaat in het omgaan met haar spullen. Zo hoef je wat mij betreft aan het einde van de dag je trui niet te bedanken dat je hem dragen mocht. Maar goed, de manier waarop zij het beschrijft, doet je wel weer nadenken over de vanzelfsprekendheid waarmee wij soms omgaan met onze spullen. We zouden er misschien soms wel iets dankbaarder mee om kunnen gaan.

Opgeruimd! helpt je om op inspirerende wijze stap voor stap om je huis en je leven op orde te krijgen. Een must-read voor iedereen die van opruimen houdt of het juist wil leren!

Specificaties van het boek
Titel: Opgeruimd! De manier om orde en rust in je leven te brengen
Auteur: Marie Kondo
Gepubliceerd in: februari 2015
Uitgeverij: Lev. boeken – AW Bruna
Aantal pagina’s: 224
ISBN-13: 9789400505629
Formaat: paperback, ook verkrijgbaar als e-book 


Reacties

  1. Dag Wendy! Ik was lid van de Facebookpagina manager van het gezin; ik zeg "was" want ik kan ineens de groep niet meer vinden! Is deze opgeheven? Ik blijf je in ieder geval hier volgen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt inderdaad. Er was weinig interactie in de groep en daarom heb ik deze een maand of twee geleden opgeheven. Leuk dat je mijn blog blijft volgen!

      Verwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.