Ontspullen of minimaliseren

Kijk in je huis eens om je heen. Zie je veel spullen, hoeveel zou je hebben? Zou je ook zonder kunnen? Stel je huis eens wat lichter en ruimer voor, zou je dat fijn vinden? Waar heb je de afgelopen jaren allemaal je geld aan uitgegeven? En wat doe je nu met al die spullen?

De laatste tijd hoor ik het veel om mij heen en ik lees er ook regelmatig berichten over op diverse blogs of op Facebook:
ontspullen of minimaliseren!

We leven in een samenleving waarin heel veel te koop is. Zodoende verzamelen we in de loop van de jaren steeds meer spullen en onze huizen worden - als we niet uitkijken - overvol. Hele groepen mensen kiezen er daarom de laatste tijd bewust voor om niet nóg meer te kopen maar om juist spullen weg te doen. De bovenstaande termen worden hier veel voor gebruikt.

En... als ik eerlijk ben is er iets voor te zeggen. Voor een minimalistische levensstijl dien je je namelijk te realiseren dat je zonder spullen op aarde komt, op aarde voornamelijk de eerste levensbehoeften nodig hebt en je zonder spullen deze aarde ook weer zult verlaten. Waarom zou je dan zoveel aandacht geven en geld besteden aan je spullen? Waarom zou je je niet meer richten op dingen die écht belangrijk zijn, zoals je relatie met God, je gezin, familie of vrienden?

Ik zou een blog vol kunnen schrijven over alles wat met dit onderwerp te maken heeft, maar ik ga jullie gewoon verwijzen naar leuke websites over dit thema. Hoewel ze geen specifieke christelijke achtergrond hebben, kun je er veel inspiratie opdoen.

Neem eens een kijkje op www.moedersminimalisme.nl 
Blogster Teunie Luijk volgde zelfs een cursus minimaliseren en schreef er een tijdje geleden een reeks blogberichten over op haar blog 'Eenvoudig leven'. 
Onlangs is er een e-book van Marjolijn Ankum verschenen over ontspullen. Je kunt het hier gratis aanvragen.


Afbeelding komt van www.lijstjes.info

Wat vinden jullie van minimaliseren of ontspullen? 
Ben je er weleens mee bezig en vind je het belangrijk?




Reacties

  1. Ik denk er wel over! Had al bedacht om bepaalde spullen bij de kringloop te brengen. Ik heb echt een stapel dienbladen voor decoratie bijvoorbeeld, het staat maar te staan. Ik ga eens kritisch mijn huis door, bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb veel weggegeven (vooral decoratie, maar niet alles was gekocht, ik heb veel gekregen.) Verder ga ik aan het begin van elk seizoen door het huis, alles wat stuk is, of niet gebruikt wordt, gaat de deur uit. Kleding (waarde kinderen uitgegroeid zijn) gaat naar hulpverlening.
    Ik droom van een kleiner huis en meer eenvoud, maar dat is een groeiproces

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik noem het liever ontrommelen. Dingen die geen waarde hebben doorgeven, wegdoen.

    Het gekke is dat ik nu weer spullen koop, die ik met ontrommelen heb weggegaan. Bijvoorbeeld een babygym en ander goed babyspeelgoed. Goed nadenken wat je wegdoet dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben nu ook bezig om alles in huis bij langs te gaan. De boeken bijvoorbeeld, wat ik nog eens lezen wil kan ik ook lenen. Garen, wat ik al jaren in huis heb. Waarom alles zo lang bewaren, terwijl een ander er nu iets leuks van maken kan? En moeten we echt al dat speelgoed bewaren? Best nog lastig hoor, al dat schiften. Goede motivatie is dat ik slecht tegen stof kan en dan ook weer overal beter bij kan om schoon te maken.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.