7 februari 2016

Zonde tegen de Heilige Geest



'Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal de mensen vergeven worden, maar de lastering tegen de Geest zal de mensen niet vergeven worden. En wie een woord spreekt tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar wie tegen de Heilige Geest spreekt, het zal hem niet vergeven worden, niet in deze eeuw, en ook niet in de komende.'
Mattheüs 12:31,32

Met name onder jonge christenen leeft nogal eens de gedachte dat je 'per ongeluk' kunt zondigen tegen de Heilige Geest. Eerlijk gezegd denk ik dat zij dan niet helemaal begrepen hebben wat de ware betekenis is van bovenstaand bijbelgedeelte. Op het moment dat iemand het wél het begrijpt, zal die persoon ervan verzekerd zijn, dat de term 'onvergeeflijke zonde' - zoals het zondigen tegen de Heilige Geest ook vaak genoemd wordt -  in dit geval zeker niet op hem van toepassing is. In feite kan deze zonde niet worden bedreven door een ware christen!

Afgelopen week las ik dit verhelderende stukje:

"Het belasteren van de Heilige Geest betekent, dat iemand bewust ontkent dat de Heilige Geest ons zegt dat we schuldig zijn aan de zonde. Alleen door het werk van de Heilige Geest kan iemand gered worden. Wie bewust weigert zich te bekeren of toe te geven dat hij zondig is, wijst Gods vergeving van zijn zonden af. Soms vragen gelovigen zich af of zij zich niet per ongeluk aan deze onvergeeflijke zonde schuldig hebben gemaakt. Maar alleen mensen, die willens en wetens God de rug hebben toegekeerd en alle geloof van de hand wijzen, moeten zich zorgen maken. Jezus zegt dat zij niet kunnen worden vergeven; niet omdat hun zonde erger is dan die van anderen, maar omdat zij nooit om vergeving willen vragen. Wie de tussenkomst van de Heilige Geest weigert, verwijdert zich van de enige macht die hem kan brengen naar bekering en een herstelde relatie met God."



4 opmerkingen:

  1. Wat mooi dat je hier over schrijft Wendy. Deze angst is zo herkenbaar voor mij! Totdat ik mocht lezen wat het werkelijk inhoud. Wat ik wel als mooi hiervan ervaren heb is dat ik er onrust door had en prikkelingen rondom het hart zo van: hoe zit het met mij? Daardoor ben ik op onderzoek gegaan. Mooi dat je dit deelt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed om te horen Petrina. Ik ben trouwens ook eens op jouw blog gaan lezen. Mooi en herkenbaar.

      Verwijderen
  2. Dank je voor je compliment Wendy!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hadden het hier gisteren over. Toen vertelde mijn man dat Spurgeon er ooit iets over geschreven had. Ik zocht het voor je op:

    "Nog geen week geleden ontmoette ik een man, die zei, dat hij ‘de onvergeeflijke zonde’ ieder uur twaalf keer beging! Ik zei tegen hem: ‘Zo, dan bent u een groot zondaar, dat is duidelijk. Denkt u, dat de apostel Paulus ooit zoveel gezondigd heeft?’ Hij antwoordde: ‘Nee, dat denk ik niet.’ ‘Wel’, antwoordde ik, ‘maar Paulus zegt: “Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben”(1 Tim.1:15). Als nu Paulus zichzelf de grootste der zondaren noemt, hoe kunt u dan zeggen, dat u erger bent dan hij was? Als u de onvergeeflijke zonde gedaan hebt, dan moet u wel een grotere zondaar zijn dan de apostel Paulus en toch noemt hij zichzelf de grootste der zondaren.’ Ik vond dat wel kernachtig.

    BeantwoordenVerwijderen

Heb je opmerkingen of aanvullingen? Laat gerust een reactie achter!
Je reactie wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis