Lezen, lezen, lezen (1)...

Dankbaar
Regelmatig wordt mij door mijn bloglezers gevraagd hoe ik toch elke keer opnieuw aan de inspiratie kom voor al mijn berichten en of ik alle boeken die ik op al mijn weblogs recenseer ook écht allemaal eerst lees?
En om maar gelijk eerlijk te zijn. Het is geen eigen verdienste. Ik ben dankbaar dat mijn Hemelse Vader mij elke dag weer inspireert. In de eerste plaats door wat ik lees in de Bijbel maar daarnaast ook in vele (christelijke) boeken, tijdschriften en nieuwsbrieven, en op blogs en websites. De lijst is eindeloos inspirerend. 

De zegen van lezen
Deze keer wil ik dan ook graag op het belang en de zegen van lezen wijzen. En dan met name het lezen van goede, opbouwende boeken naast de Bijbel. God heeft ons zo gezegend met vele inspirerende schrijvers - levend of gestorven - dat we deze kansen eigenlijk niet kunnen laten liggen. Het is zó verrijkend...
Juist als 'manager van het gezin' (maar ook voor ieder ander) is het belangrijk om jezelf ook op geestelijk gebied te blijven ontwikkelen en je in bepaalde onderwerpen te verdiepen. 

Voor het belang van lezen verwijs ik naar een paar eerdere gepubliceerde berichten op een van mijn andere weblogs: Lezen bevordert de groei en Goede boeken naast de Bijbel lezen.

Praktisch
Het belangrijkste is wel dat je 'goede boeken lezen' op je to-do' lijstje zet. Voor veel dingen maken wij als vrouwen een lijstje; voor boodschappen of klusjes of voor alles wat er komt kijken bij het regelen van een feestje, maar lezen schiet er heel vaak bij in omdat je het misschien wel wilt, maar het uiteindelijk niet doet. Soms lukt het nog nét om de krant te lezen of een hobbytijdschrift maar een leerzaam boek... dat lukt vaak niet.

Graag wil ik jullie acht tips geven om het lezen ook vol te kunnen houden:
  1. Kies een vast tijdstip. Plan elke dag vijf minuten, een kwartier, of een half uur maar schrijf het in je agenda.
  2. Maak er een vast ritueel van. Kies een fijne stoel uit, zet een lekker kopje koffie of thee en ga er echt voor zitten. 
  3. Kijk in je agenda of je misschien iets anders moet schrappen. Als je écht wilt lezen, moet je keuzes maken.
  4. Maak aantekeningen in een (speciaal) schrift over het boek. Je onthoudt het niet alleen beter op deze manier maar je hebt voor jezelf ook een samenvatting!
  5. Stel voor jezelf een doel. Zelf lees ik bv. één hoofdstuk per dag uit een boek. Ik schrijf de hoofdstukken van te voren in mijn agenda en weet zo elke dag wat ik lezen wil. Je zou ook als doel kunnen stellen dat je één boek per maand wilt lezen, of 25 per jaar, of wat dan ook. Kies iets wat bij jou en jouw leestempo past. Een doel stellen motiveert!
  6. Deel iets over het boek dat je gelezen hebt. Misschien kun je er iets over vertellen aan je man of in je gezin. Misschien kun je erover bloggen of een recensie schrijven over het boek op een website?
  7. Wissel af van onderwerp. Als je bv. in januari een pittig boek hebt gelezen waar je moeite voor moest doen, kies dan in februari een wat luchtiger boek dat bv. wat praktischer is. Er zijn zoveel verschillende onderwerpen waarover boeken geschreven zijn. 
  8. Ben je nog op zoek naar een goed, waardevol boek? Neem eens een kijkje in mijn lijst met boeken op www.wendyborn.nl 

 
Ik kan jullie van harte aanraden om heerlijk te gaan lezen. We worden er zo ongelooflijk door gezegend en we kunnen ook anderen op deze manier tot zegen zijn!

Een volgende keer wil ik delen met jullie hoe mijn persoonlijke leesschema er uitziet.
(Ik ben overigens net weer begonnen in 'Te gekke liefde' van Francis Chan. Ik heb dit boek een aantal jaar geleden gelezen maar het blijft mooi. Een aanrader!)

Wordt vervolgd...


Houd jij ook van lezen en vind jij lezen belangrijk? In welk boek ben jij bezig en welke zou jij willen aanraden?




Reacties

  1. Ik hou erg van lezen. Ik lees ter ontspanning graag goede romans. Ik weet geen betere manier om even helemaal te resetten...
    Daarnaast probeer ik dagelijks een stukje te lezen in een leerzaam boek, ik heb net "Het dwaze van God" uit. Aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie Jolanda. Dat laatste boek ken ik niet, ik ga er eens naar kijken.

      Verwijderen
  2. Dit had ik nu net even nodig! Ik had vorige week een discussie met een vriendin die vindt dat je ALLEEN de Bijbel moet lezen en je moet laten inspireren door de Heilige Geest omdat boeken door een mens geschreven zijn en je daardoor misleid zou kunnen worden.

    Laat ik nu net een fan zijn van John Piper zijn schrijfsels (boeke, blog en app op mijn telefoon.)
    Ik heb Crazy Love van Francis Chan net uit en ben nu aan Forgotten God bezig.
    Ik leees de boeken of beluister hun toespraken in het Engels.
    John Piper in het NEderlands klinkt gewoon zo mooi niet. :-)

    Ik lees tegenwoordig steeds meer. Het probleem is dat ik zovéél lees dat ik vergeet te bloggen, hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is wel belangrijk denk ik om allereerst de Bijbel te lezen en niet alleen maar goede boeken. Maar goede, opbouwende boeken met levenservaringen van andere mensen zijn zo waardevol.

      Ik las dat jij in Crazy Love bezig was en n.a.v. jouw Tweets ben ik er ook weer in begonnen.
      En dat laatste wat je schrijft herken ik hoor. Het kost wel veel tijd maar ik vind het de moeite waard!

      Verwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.