Veel te druk! - Kevin DeYoung - recensie

'Sorry, ik heb het te druk.' We hebben het allemaal wel eens gehoord en gezegd. Soms lijkt drukte wel hét thema van ons leven. Toch is dit levenstempo een bedreiging voor onze fysieke, sociale en zelfs spirituele welzijn. 

In het boek 'Veel te druk' van Kevin DeYoung betoogt de auteur dat een leven van voortdurende chaos niet iets is wat God voor ons voor ogen heeft. De schrijver helpt ons vooruit door een volwassen en weloverwogen evenwicht te bieden tussen niets en alles doen. De subtitel van het boek - Een (gelukkig) dun boek over een (echt) gigantisch probleem - is treffend!

Het boekje (met de nadruk op 'je'), bestaat uit 10 hoofdstukken. In hoofdstuk 1 deelt Kevin zijn eigen persoonlijke worsteling met drukte. Hij illustreert de drukte van onze samenleving aan de hand van het verhaal van een vrouw die vanuit een andere cultuur naar de VS kwam en zichzelf begon te introduceren als ‘druk’, want dat was het eerste wat ze hoorde wanneer ze een Amerikaan ontmoette. Tot slot licht hij de structuur toe van het boek, en legt hij uit hoe het ons helpt om ons leven daadwerkelijk te veranderen.
In  hoofdstuk 2 waarschuwt DeYoung ons voor drie mogelijke gevaren die we proberen moeten te vermijden. In hoofdstuk 3 worden twaalf uitingen belicht van trots die bijdragen aan onze hectische drukte. Hoofdstuk 4 - Bezig zijn met wat God niet van je verlangt, hoofdstuk 5 - Je kunt anderen niet dienen zonder prioriteiten te stellen, hoofdstuk 6 - stoppen met de kindergekte, hoofdstuk 7 - Je ziel laten verstikken door het scherm, hoofdstuk 8 - Beter tot rust komen dan je zelf de vernieling in helpen en hoofdstuk 9 - Heviger lijden omdat je geen lijden verwacht, zijn stuk voor stuk waardevolle, treffende hoofdstukken met een diepe kern van waarheid over de oorzaken van 'druk zijn'. Ze zijn de moeite waard om te lezen en te overdenken.
Tot slot is hoofdstuk 10 'Het enige wat je moet doen'. Wat dat is? Lees het boek zou ik zeggen en ontdek het zelf!

Wat wel verkeerd is, is een leven met meer 
gekte dan we willen, doordat we minder Jezus 
hebben dan we nodig hebben.

Hoofdstuk 5 springt er voor mij uit. Het wijst ons naar Jezus als ons model voor drukte, zonder angst of afleiding. Jezus werd gedreven door de Heilige Geest in zijn missie, niet door behoeften of de goedkeuring van anderen. Jezus kende het verschil tussen dringend en noodzakelijk. Hij begreep dat alle goede dingen die Hij kon doen, niet noodzakelijkerwijs de dingen waren die Hij hoorde te doen.

Het boek is hier te bestellen. 

Titel: Veel te druk!
Schrijver: Kevin DeYoung
ISBN: 9789055604838
Prijs: €15,99



Reacties

  1. Ha Wendy, ik verbaas me over de hoeveelheid boeken die je aanprijst. Lees je ze echt allemaal? :-) Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De afgelopen zomerperiode heb ik een week of zes niets op mijn blogs gezet. In deze periode heb ik veel boeken gelezen, vandaar alle boekrecensies!
      Ik lees overigens standaard één hoofdstuk per dag in een boek, dus zo lees ik heel wat boeken.

      Verwijderen
  2. De gekte van deze tijd ja, druk druk druk. Niet aan mee doen! Dank voor eht aanprijzen van dit boek Wendy.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een boek dat ik ga lenen bij de bibliotheek, als ze het hebben!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.