'Aan tafel Bijbel' - Willemijn de Weerd

Aan het einde van deze maand verschijnt er een spiksplinternieuwe kinderbijbel: de Aan tafel Bijbel - van Willemijn de Weerd. De Aan tafel Bijbel is geschikt voor kinderen van ongeveer 7-12 jaar. Samen in het gezin ga je aan de slag met 25 bijbelverhalen uit het Oude en Nieuwe Testament. 
Omdat ik Willemijn persoonlijk ken, leek het mij leuk om haar eens wat vragen te stellen over (het schrijven van) deze nieuwe Bijbel om jullie op deze manier warm te maken voor dit prachtige exemplaar. 

Daarnaast is het zo dat ik namens de uitgever Ark Media één kinderbijbel mag weggeven van deze nieuwe uitgave. Onderaan dit bericht, na het interview met Willemijn, vind je meer informatie hierover.

Wanneer ben je op het idee gekomen om deze Bijbel te gaan schrijven?
Het idee voor deze Bijbel begon met een vraag van Renske van Ark Media. Ze wilde graag dat er een thematische Bijbel op de markt zou komen. Een Bijbel die ‘de diepte’ in zou gaan. Het leek mij een prachtig project. De vraag 'hoe kun je de Bijbelse boodschap over brengen op kinderen' houdt mij al langer bezig. Sterker nog, ik studeerde jaren geleden op dit onderwerp af.

Was er volgens jou behoefte aan zo’n Bijbel?
Ik denk dat deze Bijbel voorziet in een behoefte. Als ouders en leerkrachten willen we onze kinderen graag praktische handvaten geven hoe ze geloof handen en voeten kunnen geven in het dagelijks leven. Door de Bijbel thematisch te behandelen, kun je meer de diepte in. De opdrachten helpen om praktisch aan de slag te gaan met hetgeen er in de Bijbel gelezen is.

Wat maakt deze Bijbel zo speciaal?
Naast de opdrachten die er in staan, zijn alle verhalen uit perspectief van één persoon geschreven. Het zorgt ervoor dat je de verhalen ingetrokken wordt, alsof je er zelf bij bent.

Kun je iets over de inhoud vertellen?
In de Aan tafel Bijbel worden 5 thema’s behandeld: Aan tafel, Volg Mij, Krachtpatsers, Een stukje hemel op aarde en Een nieuw begin. Bij elke thema kun je vijf verhalen vinden.

Vond je het moeilijk om je te beperken tot 25 verhalen?
Theoloog Jantine Veenhof heeft de thema’s bedacht en de verhalen erbij uitgezocht. Ik vond het niet lastig om het bij 25 te houden. Er zijn nog wel prachtige thema’s die ook geschikt zouden zijn voor zo’n project. Wie weet komt er nog een keer een deel 2.

Wil je iets vertellen over de verwerkingsopdrachten in het boek?
Ik heb bewust gekozen voor verschillende soorten verwerkingsopdrachten. Het ene kind is meer een doener, een ander een denker.

Dit is een denkopdracht bij het verhaal Vijf broden en twee vissen. Wat stelde die vijf broden en twee vissen nou voor? Er moesten duizenden mensen gevoed worden. In dit verhaal zie je dat Jezus het eten van de jongen wilde gebruiken. Denk nooit dat iets van jou te klein of te onbelangrijk is voor God, want in de handen van Jezus worden kleine dingen groot.

En dit de doe-opdracht: Filippus mocht het eten uitdelen. Jezus zorgde ervoor dat er genoeg was, er was zelfs te veel. Geeft God jullie ook voldoende eten? Ga net als Filippus uitdelen. Breng eten bij de voedselbank in jullie dorp of stad.

Heb je er lang over gedaan om deze Bijbel te schrijven?
Ik ben best een tijd bezig geweest met deze Bijbel. In totaal meer dan een jaar. Het was heerlijk om te doen. Kinderen naar school, bak koffie en dan Bijbel open en schrijven. Ik miste het gewoon toen dit project was afgerond.

Wat vond je het meest bijzonder aan het schrijven van deze Bijbel?
Het meest bijzondere is dat je er zelf zoveel van leert. Wat is het goed om de Bijbel open te doen en deze te bestuderen.

Waarom zou je deze Bijbel aanraden aan ouders en opvoeders?
Deze Bijbel is een aanrader voor ouders die in hun gezin aan de slag willen met het Woord van God. De verhalen zijn bijbelgetrouw, de opdrachten zijn gericht op de praktijk.

Wat zou je zelf nog willen delen over deze Bijbel?
Rondom deze Bijbel geef ik presentaties/workshops. Wil jij nadenken over de Bijbel en kinderen dan kun je contact met mij opnemen via mail@willemijndeweerd.nl  Ik heb een presentatie die zich meer richt op ouders en verzorgers. Tijdens deze presentatie denken we na over geloofsopvoeding bij kinderen en hoe je gesprekken kunt creëren in je gezin. Er is ook een presentatie voor leerkrachten en clubleiding. Naast uitleg over het vertellen van een verhaal geef ik ook handvaten hoe je met kinderen over de kern van het geloof kunt praten. En wat je daar allemaal bij in kunt zetten.

Wil jij kans maken op exemplaar van de Aan tafel Bijbel ? Stuur dan uiterlijk maandag 21 september een mail naar info@wendyborn.nlVermeld in deze mail ook je adresgegevens zodat Ark Media de Bijbel naar je kan opsturen als je gewonnen hebt.

Op dinsdag 22 september stuur ik een mail naar de winnaar en maak ik de uitslag op dit weblog bekend. 

Inmiddels is de winnares bekend, het is geworden: Daniella Pennings. 
Van harte gefeliciteerd! De Bijbel wordt binnenkort door Ark Media naar je toegestuurd.

Reacties

  1. Ben er erg benieuwd naar, het lijkt me erg leuk om met mijn dochters te gaan gebruiken!
    We wachten in spanning ;)
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.