Relatiecoach Marianne de Vries

Marianne de Vries, echtgenote, moeder en schrijfster van de website www.echtverbonden.nl heeft in het voorjaar van 2015 de cursus 'relatiecoach' afgerond. Omdat ik erg benieuwd was naar deze cursus - en vooral naar de uitwerking hiervan - heb ik haar een aantal vragen voorgelegd:

Kun je iets vertellen over de cursus ‘relatiecoach’ die je onlangs hebt gevolgd? (Waar was het, wat hield het in, hoeveel tijd was je eraan kwijt e.d.)
Ik heb de opleiding ‘Relatiecoach’ bij het Civas gedaan. Het is een schriftelijke opleiding, dus ik kon hem gewoon thuis aan de eettafel doen, op mijn eigen tijd en in mijn eigen tempo. Na elke les vul je online meerkeuzevragen in en krijg je meteen te zien of je de stof voldoende beheerst. Als je stevig doorwerkt en elke twee weken een les afrondt, zou je het in ongeveer 8 maanden kunnen doen. Zelf heb ik er ongeveer een jaar over gedaan en ik probeerde er één ochtend per week voor vrij te maken.

Is er een bepaalde vooropleiding nodig om deze cursus te kunnen volgen?
Je hebt geen speciale vooropleiding nodig om deze cursus te kunnen volgen. Dat was één van de redenen waarom ik voor deze cursus koos en niet voor bijvoorbeeld een post-hbo-opleiding. De cursus is op hbo-niveau geschreven.

Wat was voor jou aanleiding om de cursus te gaan volgen?
Ik wilde graag concreet iets kunnen betekenen voor echtparen wanneer ze willen groeien in hun relatie of als ze echt met vraagstukken zitten. Maar het is nogal wat als stellen bij je komen en je in vertrouwen nemen. Ik wil daar graag integer mee omgaan en daar hoort ook professionaliteit bij. Daarom wilde ik eerst een periode reserveren om me goed op dit werk voor te bereiden. Aan het besluit om voor deze opleiding te kiezen, is een lange periode van zoeken en vergelijken voorafgegaan. Ik heb gezocht naar een korte, praktische cursus. Als het te ‘zweverig’ was, viel het af en ik wilde ook graag iets wat niet voortdurend zou botsen met mijn christelijke levensovertuiging.

Was dit altijd al een wens of idee van je om dit te doen?
Als je mij vroeger had verteld dat ik mij ooit met relatiecoaching zou gaan bezighouden, dan had ik je verwonderd aangekeken. Maar ongeveer tien jaar geleden begon er iets in mij te bewegen en dat is langzaam uitgegroeid tot een passie voor liefde en huwelijken. Eerst deelde ik die passie alleen door er op mijn blog en website over te schrijven. Maar de laatste jaren is daar het verlangen bij gekomen om ook echt met stellen in gesprek te gaan en op die manier iets positiefs voor hen te mogen betekenen.

Wat sprak jou het meeste aan in de cursus?
Ik ben van nature een denker en ik was blij met een cursus die aan die behoefte tegemoet kwam. Er is ruime aandacht voor de theoretische onderbouwing van de dingen die je in praktijk gaat brengen. Ook vond ik het mooi dat er veel nadruk lag op integriteit en verantwoordelijkheid. Je mag met mensen werken en ze vertrouwen je kwetsbare dingen toe. Het is belangrijk om dat geen seconde uit het oog te verliezen.

Op welke manier pas je de kennis die je hebt opgedaan op dit moment toe?
Op dit moment ben ik bezig een eigen praktijk op te zetten. Ik denk na over wat ik precies aan wil bieden en over een formule die voor beide partijen optimaal is. Best een beetje spannend, maar ik kan me er echt op verheugen.

Is je eigen huwelijk door deze cursus veranderd? Zo ja, in welk opzicht?
De eerste die baat had bij deze cursus was ikzelf. Over sommige hoofdstukken deed ik wat langer, omdat ze me in een spiegel lieten kijken en me dingen over mijzelf lieten zien die ik niet wist of niet doorhad. Dat kostte extra energie en was af en toe ook best emotioneel. Maar ik zie het uiteindelijk wel als winst voor mijn eigen ontwikkeling en daardoor ook voor ons huwelijk. Ook zijn er heel wat uurtjes gaan zitten in het samen doorpraten over wat ik las en wat mij daarin bezighield. Het betekende veel voor me om de inzichten van mijn man te horen. En al pratend kwamen ook wij nog weer nader tot elkaar. Ik vind het mooi dat je, terwijl je je voorbereidt om een ander te helpen, zelf de ‘eerst-gezegende’ mag zijn.

Zou je deze cursus aan anderen aanraden?
Ik zou deze cursus zeker aan anderen aanraden. Hij is toegankelijk, nuchter en tegelijk betrokken. Het niveau is wat mij betreft precies goed, niet te hoog en niet te laag. Maar als je echt op zoek bent naar praktijkoefeningen en het uitwerken van casussen, dan kun je wellicht beter een andere opleiding doen, want daarin voorziet deze schriftelijke cursus niet.

Heeft hetgeen je geleerd hebt invloed op je manier van schrijven op je website en weblog Echtverbonden?
Ik denk dat mijn manier van schrijven niet echt veranderd is door deze cursus. Maar als ik terugblader op mijn blog, herken ik inderdaad wel de onderwerpen waar ik intensiever over heb nagedacht. Dat is ook de manier waarop inspiratie bij mij werkt. Ik schrijf bijna altijd over dingen die ik zelf net (opnieuw) ontdekt heb, of dingen die ik ineens beter ben gaan begrijpen. Als ik iets leer of ontdek, ben ik vaak zo blij dat ik anderen er meteen van mee wil laten profiteren.


Wat wil je zelf nog delen over deze cursus?
Wat ik zelf wel een grappige, en zeker ook onverwachte, uitkomst van deze opleiding vind, is de conclusie die ik trok toen ik het af had. Er waren zoveel verschillende theorieën en manieren van aanpak langsgekomen dat ik tegen mezelf zei: ‘Kortom, het belangrijkste instrument dat je hebt, is je intuïtie!’ Daarin wil ik me dus graag blijven ontwikkelen, net als in mijn luisterhouding en inlevingsvermogen.

Wil je meer weten over Marianne, neem dan eens een kijkje op haar website Echtverbonden.
Wanneer je haar vragen wilt stellen over de cursus relatiecoach kun je via haar website een e-mail sturen.

Reacties