De vrouw uit Spreuken 31

Het Bijbelboek Spreuken blijft een inspiratiebron. Wat een heerlijk leerzaam en praktisch boek is dit toch.
Voor de 'managers van het gezin' springt waarschijnlijk hoofdstuk 31 eruit.

De vrouw die in dit hoofdstuk wordt beschreven, heeft opmerkelijke eigenschappen. Waarschijnlijk gaat het hier niet over één vrouw maar is het een samengesteld portret van het ideale vrouwbeeld.
Het gaat over een vrouw met een sterk karakter, grote wijsheid, veel vaardigheden en een enorme zorg voor anderen. Veel mensen hebben vandaag de dag het idee dat de ideale vrouw uit de Bijbel zich terugtrekt, onderdanig is en alleen maar het huishouden doet. Nu zijn deze dingen op zich heel Bijbels maar in dit hoofdstuk wordt beschreven dat het een misplaatst idee is dat een vrouw zich hier alleen maar mee bezig zou houden.
De vrouw die hier genoemd wordt is fabrikant, importeur, manager (vind ik persoonlijk altijd een mooi woord), makelaar in onroerend goed, boerin, naaister, stoffeerder en handelaar. Haar gezin staat hoog in sociaal aanzien. Toch komen haar kracht en waardigheid niet voort uit haar verbazingwekkende prestaties. Zij zijn het gevolg van haar ontzag voor God. Haar aantrekkelijkheid komt voort uit haar karakter (vs. 30)

Toen ik dit hoofdstuk, een tijd geleden al, goed bestudeerde werd ik er soms door ontmoedigd. Je zou er het idee van krijgen...'dat lukt mij nooit'. Ik werd juist weer bemoedigd door wat ik er ergens over las. "Zie haar niet als een voorbeeld om in elk detail te imiteren; je dagen zijn niet lang genoeg om alles te doen wat zij doet. Zie haar maar als een inspiratiebron voor alles wat jij kunt opbrengen. We kunnen niet precies zijn zoals zij, maar we kunnen wel leren van haar ijver, betrouwbaarheid en vindingrijkheid".


Reacties

  1. Mooie blog! Om eerlijk te zijn ontmoedigde het mij ook weleens; "hoe red ik dat allemaal, hoe doe ik het allemaal' etc. Mooie en leerzame bemoediging; zie haar als inspiratiebron!! Bedankt!
    groetjes Lydia
    (http://gelovend-gezin.blogspot.nl/)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben dol op de vrouw uit Spreuken. Vooral omdat ze al die dingen vanuit huis doet. Ze is niet carrière aan het maken, maar werkt hard vanuit huis.

    www.huisvlijt.com

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.