10 vragen aan... Aritha Vermeulen

Ik ben Aritha Vermeulen en werd geboren in 's-Gravenpolder op 18-11-1967. Ik ben getrouwd en in het dagelijks leven ben ik een moeder van opgroeiende kinderen, waarvan er drie niet meer thuis wonen. Naast het onderhouden van verschillende blogs, werk ik aan een paar boeken.

Wanneer is jouw  ‘passie voor schrijven’ begonnen?
Het is heel speels begonnen. Ik was acht jaar toen ik verhaaltjes op gekleurde vouwblaadjes schreef. Daar maakte ik dan boekjes van totdat mijn moeder voor een multomap zorgde. Daarna schreef ik in een schrift en later mocht ik mijn vaders typemachine gebruiken. Op school ontdekte de meester van klas 5 mijn talent. Hij las mijn verhaal voor. Later gebeurde dat een paar maal op het voortgezet onderwijs. Zo ontdekte ik dat ik kon schrijven en dat ben ik blijven ontwikkelen.

Op welke manier komt jouw ‘christen-zijn’ terug in het schrijven van je boeken?
Ik denk dat mijn christen zijn invloed heeft op alles wat ik doe. Dus ook op het schrijven van een boek. Het christelijk element is als gist. Het doortrekt mijn verhaal. Het is geen sausje dat er dik bovenop ligt.

Waar geniet je het meeste van tijdens het schrijven?
Ik heb vooraf de meeste pret. Ik word echt blij van het bedenken van een verhaal. Meestal staat vooraf al vast wat de verhaallijn is. Ik geniet ook van het onderzoek. Voor Senta’s bruidsvlucht ben ik daar ruim een jaar mee bezig geweest.

Wat is jouw favoriete plek om te schrijven?
Nog steeds beneden aan de grote tafel. (Hoewel ik boven een eigen werkplek heb)

Hoeveel tijd besteed je in een week aan het schrijven?
Twee dagen.

Welke boeken heb je geschreven en met welk boek ben je op dit moment bezig? Kun je al iets vertellen over je nieuwste boek?
Toen mijn jongste zoon naar school ging ben ik opnieuw beginnen met schrijven. Ik schreef achtereenvolgens: Opa vermist, De dikke meidenclub, Senta’s Bruidsvlucht, Trouw aan jou. Op dit moment ben ik bezig aan een boek voor meiden van plus 12.

Wat is je grootste fout die je gemaakt hebt als schrijver?
Dat ik niet durfde te zeggen tegen mijn uitgever dat ik een andere cover wilde voor mijn boek: De dikke meidenclub.

Wat is het beste advies dat je een beginnende schrijver zou meegeven?
Lees zo veel je kunt: ook boeken buiten je lievelingsgenre. Kijk hoe andere auteurs het doen. Zoek heel bewust naar mensen die je willen ondersteunen tijdens het schrijfproces. Soms is het een eenzame weg. Probeer af te maken wat je begonnen bent.

Wie is jouw favoriete schrijver of schrijfster en waarom?
Kacy Barnett-Gramckow. Deze auteur is niet alleen een getalenteerd schrijver, ze heeft ook veel tijd in onderzoek gestoken en diep nagedacht over de wereld voor de zondvloed,  de geschiedenis  van de ark en het leven in de tijd van de toren van Babel.  Ik houd van deze serie. De auteur heeft geweldige ideeën over het begin van het boek Genesis.  Kacy schrijft heel beeldend en ik ontdek dingen waar ik nooit over nagedacht heb.

Wat is jouw droom als schrijver?
Woorden verbinden. Mijn droom is dat ik mensen aanraak met mijn woorden en laat zien dat er hoop is.



Reacties

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.