Schrijven tijdens de preek

Mijn verzameling sinds 2003

Veel lezers van dit weblog zullen afgelopen zondag, ergens in het land, een preek gehoord hebben. Het is vaak het centrale punt in een dienst en veelal wordt hier het meest over gesproken na afloop van de samenkomst.
Wanneer je in de loop van de week met mensen in gesprek raakt over de preek, zijn velen hem al weer vergeten en kunnen ze zich soms nog maar een paar kernzinnen herinneren. In dit blogbericht heb ik al eens aandacht besteed aan het onderwerp 'Wat doe jij met de preek?'.

Hoe zou je de preek beter kunnen onthouden? Je raadt het al: dit artikel gaat over schrijven dus mijn idee is dan ook om tijdens de preek op te schrijven wat jou raakt, wat jou opvalt of wat je wilt onthouden. Vaak wordt er verwezen naar Bijbelgedeelten of boeken of worden er mooie quotes geciteerd die je kunt overnemen. Je zult ook merken dat je tijdens de preek minder snel afgeleid wordt wanneer je meeschrijft.

Schrijf jij wel eens tijdens de preek? 


Reacties

  1. Liever niet, het geeft me het idee dat ik weer op school zit. Tot voor kort konden we in onze kerk de preek teruglezen, nu terughoren als we willen. Ik vind dat het meer binnenkomt in je hart als je luistert, als je schrijft is het meer iets van je hoofd, omdat je de spreker bij moet houden. En als je afdwaalt tijdens het luisteren is dat misschien omdat iets je geraakt heeft (kan natuurlijk ook iets anders zijn ;-) Maar als ik er 1 gedachte van mee naar huis neem is dat genoeg. Eerlijk gezegd krijg ik de kriebels van schrijvende mensen. Toch weer presteren en dat op zondag....

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.