Moeder, de vrouw - Simone Arts en Maaike van Kuyvenhoven - recensie

'Moeder, de vrouw' van Simone Arts en Maaike van Kuyvenhoven bevat 21 verhalen van allerlei verschillende moeders. Het boek geeft een actueel én tijdloos beeld van moederschap.
Er zijn er onder die 21 moeders een aantal die ervoor gekozen heeft fulltime voor hun kinderen te zorgen maar ook moeders die parttime of juist fulltime 'buiten de deur' werken. Ook staan er een aantal verhalen in van moeders die op een bijzondere manier hun kinderen groot brengen. Het verhaal  van 'Gerda' bijvoorbeeld, zij is blind. Of het verhaal van 'Lyahna' een alleenstaande moeder.
Sommige moeders hebben grote gezinnen, waaronder 'Teunie' maar ook moeders van kleine of samengestelde gezinnen komen aan het woord.

Twee verhalen sprongen er wat mij betreft uit in dit boek. Allereerst natuurlijk het verhaal van Teunie. 'Ik heb mij de afgelopen 24 jaar enorm ontwikkeld, terwijl ik gewoon thuis zat. Zelfontwikkeling is zo belangrijk. Daar is het hele gezin bij gebaat", schrijft ze. Herkenbaar.

Ook het verhaal van 'Lot' vond ik mooi. Als ongeveer de enige in haar omgeving bracht Lot haar kinderen niet naar de crèche toen ze klein waren. 'Ben ik nou gek, flitste wel eens door haar hoofd.' Verder lachte ze om opmerkingen over haar 'thuiszitten'. Als moeders namelijk thuiszit, zit ze niet.
Verder schrijft Lot: 'Bij veel vrouwen met kinderen is alles opgedeeld in hokjes. Tijd voor werk, tijd voor sport, tijd voor kinderen. Ik vind dat geen goede ontwikkeling. Ik begrijp mijn generatie ouders eigenlijk gewoon niet. We hebben heel veel te kiezen, en niemand kiest. Ik zie alleen maar vrouwen die alles willen. Met hun jaarclub op vakantie, met hun man leuke dingen doen, carrière, nog meer 'tijd voor zichzelf'. En dan niet een of twee kinderen, maar drie of vier. Vrouwen willen zich allemaal ontwikkelen én ze kiezen voor het moederschap. Maar dat moederschap vraagt wel wat van je. 
Verderop schrijft Lot: 'Voor de kinderen zorgen, je huis op orde houden. Wie doet dat nog?' en 'Ik weet ook dat veel vrouwen moeite hebben met alle ballen hooghouden. Ja maar, met alle respect, wie gooit ze in de lucht?'

Zoals gezegd zijn het 21 verschillende verhalen met elk een eigen visie op moederschap. Ik kan jullie het boek van harte aanraden als managers van het gezin. Soms vind je een stuk herkenning, soms zul je verbaasd zijn. Door dit boek leer je als moeder heel goed zien hoe je het graag wilt of zou willen voor jouw gezin, of juist niet!

Titel: Moeder, de vrouw - 21 portretten van moeders van nu
Schrijfsters:
ISBN: 9789400502628
Prijs: €7,50

Reacties