Een 'geestelijk' dagboek - Wat je vastlegt, zul je onthouden -

'De beste manier om vooruitgang te boeken in het vervullen van Gods doelen in je leven, is het bijhouden van een geestelijk dagboek. Het is geen dagboek met gebeurtenissen, maar een verslag van de levenslessen die je niet wilt vergeten. Wat we vastleggen zullen we onthouden. Schrijven helpt om duidelijk te maken wat God in jouw leven doet'.
R. Warren

Een dagboek bijhouden over allerlei belevenissen in je leven, is voor veel mensen wel bekend. Een 'geestelijk dagboek' gaat misschien nog een stapje verder. Wanneer je christen bent, is dit een handig hulpmiddel maar ook voor niet-christenen is een 'geestelijk' dagboek bijhouden misschien een manier om bepaalde dingen voor jezelf  op een rijtje te zetten en overzichtelijk te maken. Ieder mens heeft bepaalde doelen en leermomenten in zijn of haar leven.

In dit bericht heb ik al eens een blogbericht over een 'geestelijk dagboek' geschreven. Je kunt dat teruglezen als je het leuk vindt. Deze keer wil ik het iets persoonlijker maken en meer ingaan op de inhoud van zo'n geestelijk dagboek.

In september 2004 ben ik gestart met het bijhouden en opschrijven van alle stukken uit de Bijbel die ik las in mijn 'Stille tijd'. Ik kwam erachter dat ik op een of andere manier meer diepgang in mijn stille tijd wilde hebben en wanneer je alleen maar leest en niets opschrijft, wordt je dagelijkse stille tijd op een gegeven moment soms saai.
Destijds schreef ik elke ochtend bovenaan het gedeelte uit de Bijbel dat ik las. De leerpunten die er voor mij uitsprongen, noteerde ik daaronder. Af en toe bladerde ik terug in het schrift (het waren toen nog gewoon schriften, een soort grote ringbanden) en probeerde te ontdekken of mijn leven in sommige opzichten was veranderd. Deze terugblik hielp mij vaak om het Woord van God in mijn gedachten vast te houden. Door het op te schrijven, onthield ik het beter. Dit heb ik een aantal jaren op deze manier gedaan.

2004-2007

In 2008 kreeg ik het verlangen om mijn geestelijke dagboeken uit te breiden. Ik schreef niet alleen het Bijbelgedeelte en bepaalde leerpunten op maar ik voegde ook gebeden toe, Bijbelteksten die ik uit mijn hoofd wilde leren en boeken die ik wilde lezen of gelezen had. De 'schriften' raakten gauw vol en in een boekhandel viel mijn oog op een prachtige agenda. Een Brepols agenda van Bremax. Deze is niet alleen steviger maar is ook voorzien van leeslinten en uiteraard een datum. Je kunt in één oogopslag zien of je consequent bent in het houden van stille tijd ;) De agenda biedt ook achterin volop ruimte om allerlei notities te maken.
Hij is wel prijzig in de aanschaf, maar omdat je er een heel jaar mee doet, en misschien de jaren daarna nog weer eens doorleest, is hij zeker het geld waard.

sinds 2008

Elk jaar breidde ik eigenlijk mijn geestelijk dagboek uit. Zo voegde ik de laatste jaren nog 'prioriteiten' en 'doelen' in mijn leven toe. ( Eigenlijk moet ik zeggen 'middelen', want uiteindelijk gaat het om één doel in mijn leven en dat is dat ik door alles wat ik doe, denk en schrijf in mijn leven God mag verheerlijken). Ik schrijf over de richting die ik op zou willen in mijn leven, in mijn relatie met God, in mijn huwelijk, in en mét ons gezin, bij het (vrijwilligers)werk dat ik doe, in de gemeente en op tal van andere terreinen. Al biddend schrijf ik hele bladzijden vol in deze agenda. (Tip-ex is in dit geval ook wel handig, want er verandert nogal eens wat ik de loop van de tijd).


Je begrijpt inmiddels wel hoe enthousiast ik ben over mijn 'geestelijk dagboek'. Eigenlijk kan ik het iedereen van harte aanraden. Sinds ik schrijf in mijn geestelijke dagboek, ervaar ik meer overzicht in het Woord van God, ervaar ik meer diepgang in mijn geestelijk leven en geeft het ook zegen te zien dat de dingen waar ik eerder moeite mee had, nu een regelmatig deel van mijn leven zijn geworden.

Houd jij een geestelijk dagboek bij of zou je dat willen doen? Wat schrijf jij er zoal in?


Reacties

  1. Mooi om te lezen over de uitbreiding van je geestelijk dagboek. Ik herken het wel. Zelf ben ik ook een geestelijk digitaal dagboek gaan bijhouden.Alles wat ik met God beleef schrijf ik daarin. Het is heel waardevol.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed om te horen Yvonne. Ben wel benieuwd wat jij er zoal allemaal inschrijft ;)

      Verwijderen
  2. je bent erg georganiseerd Wendy, prachtig om te zien. Ik hou ook al vanaf mijn bekering (2001) geestelijke dagboeken bij, hele stapels heb ik. Soms schrijf ik dagen/weken niks en dan weer heel veel... ik ben dus niet zo gedisciplineerd :( Onlnags kocht ik een heel mooi journal en daarin ben ik weer begonnen. Ik schrijf een opvallende bijbeltekst op die ik die dag lees en schrijf daar gedachten over op, het is eigenlijk soort praten met God.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ging niet helemaal goed met het plaatsen van je reactie Aritha. Hierbij alsnog jouw reactie: Ik heb allemaal dagboeken ja, gewoon schriftjes. Vanaf dat ik tot geloof kwam tot nu toe. Dus begonnen toen rond mijn achttiende en nu ben ik 46. Net als Marja schreef ik soms weken niks. Er staan vooral veel gebeden in.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vroeger hield ik ook een geestelijke dagboek bij. Dat heb ik jaren gedaan. Ik schreef bovenaan het bijbelgedeelte dat ik las. Daaronder de teksten die mij opvielen en waarom, mijn gedachten erbij, de lessen die ik leerde, wat ik misschien anders zou willen doen. Soms schreef ik ook de vragen die ik had op. Ik eindigde met het opschrijven van mijn gebed want ik kon mij beter concentreren en formuleren wat ik wilde zeggen als ik schreef.
    Sinds ik jonge kinderen heb ontbreekt het mij aan tijd en rust om een geestelijk dagboek consequent bij te houden. Af en toe begin ik er weer aan want ik ervaar het ook zo dat ik meer diepgang vindt wanneer ik schrijf dan wanneer ik alleen lees.
    De laatste week ben ik begonnen met een nieuw experiment. Ik heb een A4tje gelamineerd en opgehangen. Daarop schrijf ik (met een whiteboard marker) de vers die mij het meest aansprak in mijn stille tijd die dag. Zodat ik het regelmatig kan zien en er weer aan herinnerd wordt. En zodat ik misschien daarover aan tafel vertellen kan, waar mijn kinderen het horen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.