Vroeg op?

Deze maandag begon voor ons gezin erg vroeg. Om 5 uur ging de wekker omdat onze oudste zoon moest worden weggebracht voor een paar dagen stage op Vlieland. Hij geniet hier gelukkig van en had er reuze zin in!
Nu is 5 uur wel vroeg en gelukkig is dit maar voor één keer zo. Normaal gaat doordeweeks de wekker een uurtje later gelukkig.
Als  'manager van het gezin' ontkom je er niet aan om vroeg op te staan. Vaak moeten de jongere kinderen vroeg in de ochtend gevoed worden en juist de oudere kinderen weer op tijd naar school geholpen worden. Zitten ze eenmaal op het voortgezet onderwijs dan wordt het er (hier althans) niet vroeger op, om nog maar niet te spreken over het HBO en MBO. Inmiddels zijn wij hier van alle markten thuis en staan dus al vele jaren vroeg op.

Maar ....wat is eigenlijk vroeg? Misschien is 6 uur voor jou wel laat? Toen ik het weblog 'Eenvoudig Leven' van Teunie Luijk las, schrok ik ervan dat ze schreef dat ze had uitgeslapen tot 6 uur. Ze heeft een groot gezin natuurlijk en dan kun je je tijd goed gebruiken. Je kunt veel doen en je dag is lekker lang maar toch vind ik zelf 6 uur al best vroeg!

Sta jij vroeg op als manager van het gezin? Heb jij een vast ritueel als je uit bed stapt?


Reacties

  1. Ergens schaam ik me om het te bekennen, maar ik sta zelf juist altijd aan de late kant op. Ik ben echt een avondmens en heb 's morgens grote moeite met wakker worden. De komende tijd wil ik proberen 's avonds vroeger te gaan slapen; hopelijk kan ik zo mijn ochtendritme vanzelf ook wat aanpassen. Maar een strijd zal het wel blijven, vrees ik. Van Teunie schrik ik inmiddels niet meer. Daar had ik eerder wel veel last van, maar ik weet nu dat ik niet net zo hoef te zijn als zij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Allemensen, 6 uur! Ik moet er echt niet aan denken, hoor. Hier gaat de wekker om 7 uur, dat vind ik al best vroeg en het kost me enorm veel moeite om op te staan. Mijn excuus: ik ben een avondmens. Mijn ochtendritueel bestaat uit m'n jongste roepen die net zo'n ochtendhumeur heeft als ik en koffie zetten. Dan lekker aan tafel zitten tot de jongens weggaan en dan begint mijn dag echt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben vroeg wakker maar verplicht mezelf te blijven liggen tot een uur of zeven. Dan ben ik net op tijd om mijn zoon even te groeten en uit te zwaaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben ook geen ochtendmens.... En met 2 kinderen onder de 2,5 jaar hoef ik ook niet vroeg op te staan. Mijn kinderen kunnen goed lang slapen in de ochtend. En nu ik er 's nachts nog regelmatig uit moet om te voeden of anders vind ik het heerlijk om 's ochtends nog even bij te tanken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oeff, vijf uur... dan draai ik me nog (een paar x) om. Ik ben gewoon een avondmens, en daarom ook erg blij met mijn langslapers smorgens, ze hebben het van geen vreemde denk ik :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik probeer altijd vroeg op te staan.....maar het lukt bijna nooit! Om zeven uur moet ik er echt uit maar dan ben ik om half zes er al even uit geweest voor oudste zoon die gaat werken. Ook lig ik te hanenwake of dochterlief al weg is met de ochtendkranten, beter kan je dan gewoon om kwart over vijf uit je bed springen en in de middag een dutje doen! En Teunie Luijk.......laat die maar rennen ´s morgens.........ik lig nog lekker warm onder ons dekbedje!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk om al jullie reacties te lezen, zo te zien is niemand er echt gek op ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn wekker loopt af om 6 uur en dan kom ik er echt binnen tien minuten uit. Onze oudste die nog thuis woont (er zijn er al zes de deur uit), heeft eigenlijk liever niet dat ik dan in de keuken kom, maar ja, inmiddels zijn onze drie meiden bezig in de badkamer dus wat moet ik dan doen. Ik dek de tafel, ruim de wasmachine uit, die ik iedere nacht laat draaien en dan kan ik inmiddels in de douche. En daarna is het al etenstijd (7.50 uur). De mensen lachen wel eens dat wij zo'n vast schema hebben 's ochtends, maar dat werkt bij ons toch het beste. En dan ben ik blij dat ik weer vroeg op heb mogen staan. Ik ervaar het als een zegen van God, dat ik de kracht en de gezondheid weer krijg om iedere dag voor mijn gezin te zorgen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vergeet niet dat Teunie overdag nog terug gaat naar bed, als de kinderen op school zijn en haar man en de oudste kinderen op het werk. Dus het is echt niet zo dat zij maar 5 uurtjes per etmaal slaapt of zo hoor. En iedereen heeft zijn/haar eigen biologische klok, daar kan je niet veel aan veranderen.
    Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tja, zelf heb ik net zo'n groot gezin als Teuni, maar ik sta er niet vroeger om op.
    Ik kan m'n slaap goed gebruiken! Ik zou een vreselijke zombi zijn als ik zo vroeg eruit ging.
    Het werk kan overdag ook wel gedaan worden, daar is tijd genoeg voor. Hoeft ook niet altijd allemaal perfect volgens schemaatjes af bij mij. Kinderen gaan voor, die zijn gelukkiger met een uitgeruste blijde moeder. Op een doordeweekse dag sta ik kwart voor zeven op, tegelijk met de oudsten.
    Zeven uur de rest en om half negen heeft iedereen ontbeten en is vertrokken naar school of werk.
    Dan heb ik nog wat kleintjes thuis en begint het huishouden enz..

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.