Aan de keukentafel, creatieve gezinsmomenten met de Bijbel - Marlon van den Bos

                        - door Marlon van den Bos -

Hoe vertel jij aan je kinderen wie God voor je is? Wat Hij gedaan heeft voor jou en aan generaties voor jou? Wie Hij was voor zijn volk Israël? Hoe Hij mensen redde en dat nog steeds wil doen? Het is een opdracht van God voor mensen van toen en nu. De Bijbel staat vol met zulk soort opdrachten.

Psalm 78. Wij willen het onze kinderen niet onthouden,
wij zullen aan het komend geslacht vertellen
van de roemrijke, krachtige daden van de HEER,
van de wonderen die hij heeft gedaan. (vs 4)

Deuteronomium 6. Houd de geboden die ik u vandaag opleg steeds in gedachten. Prent ze uw kinderen in en spreek er steeds over, thuis en onderweg, als u naar bed gaat en als u opstaat. (vs 6 en 7)

God wil dat het geloofsonderwijs een ‘way of life’ voor ons is. Dat het gesprek er is op elk moment van de dag: bij het opstaan, bij het slapen gaan. Als je op onderweg bent. Pff. Dat is nogal wat!
Als je zelf kinderen hebt, dan weet je hoe gemakkelijk het erbij inschiet. Hoe druk je het kunt hebben met je gewone, alledaagse dingen. De routines, bezigheden en activiteiten van je kids en jezelf. Het vertellen en vieren van de grote daden van God beperkt snel tot alleen de zondagse kerkdienst en – als je geluk en tijd hebt- tot de maaltijd.

Maar sommige zaken zijn té belangrijk om ze te laten schieten. En dit is er één van! Gods dingen en zijn daden zijn té belangrijk om ongezien aan je gezin voorbij te laten gaan. Ze móeten verder verteld worden!
Daarom is er een boekje met gezinsmomenten verschenen. ‘Aan de keukentafel, creatieve gezinsmomenten met de Bijbel'. Want eten doe je aan de keukentafel, maar ook het nuttigen van je geestelijke voedsel doe je met elkaar. Aan de keukentafel. Hier kun je je gezinsmomenten organiseren met je kinderen. Hier kun je met elkaar beleven en belijden wie God voor je is. Voor jou persoonlijk. En wat Hij bij anderen gedaan heeft. Lees maar in de Bijbel. Er staan genoeg verhalen over mensen en hun Godsontmoetingen. Als je het organiseert, bijvoorbeeld aan de keukentafel, krijg je de kans te vertellen wat God van jouw kinderen vindt! Wat zijn plan is met hun leven.

Aan de hand van verschillende thema’s in het boek komen allerlei aspecten voorbij: de Bijbel, bidden, Gods plan, de heilige Geest. Elk thema bestaat uit verschillende hoofdstukken. Die worden weer ingeleid met een vraag of verhaaltje. Zo wordt de kern voor kinderen helder neergezet. Daarna lees je met elkaar een stukje uit de Bijbel. Met hulp van het boekje kun je hierover napraten of doordenken. Vervolgens ga je actief aan de slag. Door een creatieve activiteit of door een spel… Elk gezinsmoment sluit tenslotte af met een lied of een gebed.
Achterin het boek zijn speciale, gekleurde pagina’s voor de feestdagen!

Veel ouders zijn enthousiast over dit boekje. De opzet is eenvoudig en geeft heel veel ruimte om te variëren en te differentiëren. Niet alle kinderen zijn immers hetzelfde. Met oudere kinderen heb je weer andere gesprekken dan met jongere kinderen. En doe je weer andere dingen.

‘Ik vind dit een fijn boekje! Mijn kinderen vinden het altijd leuk als we iets uit ‘Aan de keukentafel’ gaan doen. Ze vragen erom! Dat dwingt mij om zo’n gezinsmoment in te plannen. Handig dat er een materialenlijst voorin het boekje staat. Dan kan ik van tevoren zorgen dat ik de juiste spullen in huis heb!’ (Lindy)

Ik merk dat de kinderen het erg leuk vinden om een gezinsmoment uit het boekje te doen. Juist zo’n gezamenlijke moment – papa en mama die écht de tijd voor hen nemen- vinden ze erg gezellig.’ (Tijs)

‘Ik heb het boekje gebruikt op de club. We hebben een club van de kerk waar veel onkerkelijke kinderen komen. Het zijn ook nog eens erg drukke kinderen die graag iets willen dóen. Voor hen werkt dit boekje súper!’ (Jolande)

door Marlon van den Bos
met illustraties van Eveline Kieskamp
uitgeverij Benjamin
ISBN 9789086011148
€12,50

Over Marlon van den Bos:
"Ik ben moeder van 4 kinderen in de leeftijd van 4- 12 jaar. Als groepsleerkracht werk ik op een basisschool in Hardinxveld-Giessendam, waar ik ook woon. Ik merk dat veel ouders op zoek zijn naar een goede manier om het geloof over te dragen aan hun kinderen. Ze vinden het moeilijk– en dat is het ook! Het is werk van God waar Hij ouders bij inschakelt. Dat geeft mij moed om erover te schrijven. Om anderen te helpen in hun zoektocht. Dat doe ik o.a. als spreker over (geloofs)opvoeding. Je kunt mij boeken voor een spreekbeurt op scholen, voor kerken of vrouwengroepen. 
Voor het blad ‘Aan de hand’ heb ik jarenlang artikelen geschreven over (geloofs)opvoeding en de gezinsmomenten bedacht. Dat doe ik nu voor het nieuwe opvoedblad Jente. Een deel van deze gezinsmomenten zijn gebundeld in dit boek ‘Aan de keukentafel’.
Het is voor mij steeds weer een uitdaging om te zoeken naar manieren om geloof te verbinden aan het dagelijks leven. Ik houd ervan om creatief te denken en pakkende concepten te bedenken. Onlangs verscheen ‘Heerlijkheden’ (van oa. mijn hand), een mooi culinair bijbels boek met inspirerende teksten en recepten voor lichaam én geest. Ik schrijf over geloofsopvoeding bij www.sestravrouw.nl Sestravrouw is een platvorm waar vrouwen elkaar kunnen ontmoeten, inspireren en van elkaar willen leren. 




Reacties

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.