15 manieren waarop ouders hun kinderen kunnen verbitteren


Naar Efeze 6:4 en Colossenzen 3:21

  • Gebrek aan harmonie in het huwelijk (Gen. 2:24)
  • Straffen vanuit je boosheid (Jak. 1:19,20)
  • Niet consequent zijn (2 Cor. 1:17,18; Pred. 8:11)
  • Dubbele standaard hanteren (Fil. 4:9)
  • Wettisch zijn (Mat. 15:8,9)
  • Niet erkennen dat je zelf verkeerd bent geweest (Mat. 5:23,24)
  • Voortdurend fouten vinden (Job 32:2,3)
  • Het verhaal van je kind niet serieus nemen (Spr. 18:3,17)
  • Het kind met anderen vergelijken (2 Cor. 10:12)
  • Niet je woord houden (Col. 3:9)
  • Niet genoeg vrijheid geven (Luk. 12:48)
  • Teveel vrijheid geven (Spr. 29:15)
  • Niet je kind bemoedigen (1 Thes. 5:11b)
  • Zelf het voorbeeld zijn van zondige boosheid (Spr. 22:24,25)
  • Tuchtigen waar anderen bij zijn (Mat. 18:15)



Reacties

  1. Ohhhh, wat en heftige lijst. Hiermee lees ik direct al mijn zwakheden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, heftige lijst....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een mooie toevoeging hieraan is, het gebed te bidden of God jou wil aanvullen op de plekken waar jij tekort schiet. Heb ik uit een boek en vond het een heel mooie gedachten. Dan kan je namelijk ook in alle vertrouwen ouder/man/vrouw zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een goed 'lijstje' om dicht bij je te houden en je gedrag aan te spiegelen. We schieten overal wel ergens in te kort, dat is mens zijn. Heftige lijst, ja, maar alles in de Bijbel te vinden, maar nu samengevat. Ik vind het een goede, maar ook confronterende lijst, maar wat zeker niet verstopt moet worden. Sommige regels confronteren, maar dan weet je meteen waar je aan moet werken, denk ik ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een confronterende lijst. Herkenbaar, maar dan vanuit het kind bekeken ;). Een goed streven voor mij om het op de juiste, bijbelse manier te doen. Dankjewel, hier heb ik veel aan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed om te horen dat je hier mee verder kunt. De lijst zet inderdaad aan tot nadenken.

      Verwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.