Begraaf of gebruik je je talenten ?

Sinds enkele weken lees ik steeds een stukje uit het boek 'Ademruimte' van christenpsycholoog en Jarsons directeur Matthijs Goedegebuure. Nu  heb ik nog maar 7 van de 37 hoofdstukken gelezen en kan nog niets zeggen over de totale inhoud, maar ik weet zeker dat ik nog veel meer moois ga tegenkomen. Wat me tot nu toe opvalt en aanspreekt is de manier waarop de schrijver spreekt over 'talent'.

Veel christenen weten dat ze talenten van God gekregen hebben en gaan er mee aan de slag maar er zijn ook heel veel mensen die niet weten met wat voor talenten ze gezegend zijn. Ook zijn er mensen die het wel weten maar ze niet gebruiken. Ze stoppen ze het als het ware 'onder de grond'.
Op blz 50-51 staat een waardevol stukje. Ik heb het een paar keer gelezen en het tot me door laten dringen.

De waarde van een talent  
'Afgelopen weekend las ik weer eens de gelijkenis van de talenten in Matteüs 25. Ook al heb ik een bepaald Bijbelgedeelte vaak gelezen, altijd vallen me weer nieuwe dingen op. Zo ook deze keer.
Allereerst viel me op dat de heer die naar het buitenland ging zijn slaven zijn bezittingen toevertrouwde. Deze twee woorden zeggen heel veel: allereerst dat de talenten bezit zijn van die heer, lees: God. Ten tweede dat Hij deze bezittingen aan zijn slaven toevertrouwt. Je leent je talenten niet, je beheert ze niet alleen, nee ze worden je toevertrouwd. Toevertrouwen betekent dat iets je in vertrouwen wordt gegeven. God geeft je dus niet alleen talenten, maar Hij geeft je ook vertrouwen. Hij vertrouwt je. Je krijgt volledige zeggenschap over iets wat Hij zelf heeft gemaakt, heeft bedacht. Alleen dat is al super.

De schrijver rekent vervolgens even en komt iets later tot de ontdekking dat één talent neerkomt op zo'n 600.000 euro. Een half miljoen!

De man die vijf talenten had gekregen, had dus ruim twee en een half miljoen euro van zijn heer toevertrouwd gekregen. Ik was echt verrast toen ik dit las. Zo'n ontdekking inspireert en stimuleert me weer opnieuw om mensen te helpen hun talent te ontdekken en het beste er uit te halen. Er zit zo ongelofelijk veel potentie in talent. Ik wil daarom iedereen die dit leest uitdagen. Uitdagen om te ontdekken wat je in huis hebt. Denk er over na, doe een test, vraag het na bij je omgeving, kijk eens terug naar je prestaties en wat je graag doet.
Want een talent is iets wat je gemakkelijk over het hoofd kunt zien. Veronachtzamen. Of denken dat het niet zoveel bijzonders is. Of denken dat God er wel iets mee zal doen. Zoals die man die zijn half miljoen onder de grond stopte. Hij zag zijn Heer niet als iemand die hem een goddelijke bezitting toevertrouwde waar succes mee te behalen was. Maar hij zag zijn heer als een hard mens die 'maait waar hij niet gezaaid heeft, en inzamelt waar hij niet gestrooid heeft.' Zijn motivatie voor zijn gedrag wordt angst. Angst voor de afrekening, angst voor mensen, angst voor verkeerde invloeden, vul maar in. Zijn heer benoemt haarscherp hoe deze man ten diepste in elkaar zit: boos en lui. Angst, boosheid en luiheid vormen een duivelse triade in mensenlevens. Het maakt mensen kritisch, achterdochtig, onevenwichtig en obsessief. Ze durven hun talent, en ook dat van anderen, niet in vrijheid in te zetten en isoleren zich vervolgens steeds meer van de rest. Ze hebben geen echt vertrouwen. Niet in God, niet in zichzelf en niet in anderen.
Maar even terug naar het positieve nieuws: God heeft je zijn bezittingen toevertrouwd! Geen kleinigheidje, geen aardigheidje, maar iets dat regelrecht uit de hemel komt. Iets wat miljoenen waard is! En let op: er zit iets in waarmee je deze waarde kunt verdubbelen! Wees dankbaar, niet bang, zet het vertrouwen in. 'Beveel de Here uw werken, dan zullen uw voornemens gelukken' zegt Spreuken. 
Gods bezittingen zijn echt bijzonder. In Zijn handen vermenigvuldigen zaken zich op een wonderlijke manier. Maar alles draait om vertrouwen. Dat is de sleutel tot zegen.'

Wat doen wij eigenlijk met onze talenten die we van God hebben gekregen ook al is het er misschien maar één? Begraven we ze of gebruiken we ze en op welke manier dan? Zijn we ons eigenlijk wel bewust van de waarde van de talenten die we hebben gekregen?
Goede vragen om eens over na te denken en er tenslotte er ook iets mee te doen.

Hieronder is nog een filmpje van Goedegebuure waar hij uitlegt waarom het belangrijk is op zoek te gaan naar je talent. Op YouTube is ook nog de langere versie te zien van dit interview.

             



Reacties

  1. Mooi dat je dit aanhaalt Wendy. Matthijs heeft echt een passie om mensen te helpen hun talent boven te halen en er mee aan de slag te gaan. Ik ga je blogje weer re-tweeten :) DANK!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, hij is inderdaad inspirerend (dat is zijn ontvangen talent denk ik) en zet aan tot nadenken. De website van Jarsons is ook mooi. Vooral het langere filmpje wat ik hierboven aanhaal is verhelderend. Hoop dat velen het zullen zien, lezen en doen.

      Verwijderen
  2. Denk dat dit een ondergeschoven kindje is in veel (noem het) kerken. Men gaat naar de dienst, leest na het eten uit de bijbel en met wat bidden is dat het dan wel zo'n beetje. En dat terwijl God zoveel in ons uitgestort heeft van Zijn Zoon. Webloggen mag ook onderdeel zijn van een gave en uitdelen van wat je hebt gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.