Kleurplaat is niet genoeg

In veel kerken tellen kinderen niet mee, stelt de organisatie van Rondom het Kind in een manifest. "Het zou mooi zijn als kerken belijden dat zij tekortgeschoten zijn en in deze situatie verandering willen brengen", zegt Marian Geeve. "Acht op de tien jongeren die nu nog naar de kerk gaan, hebben de kerk straks verlaten," zegt ze.

"In veel kerken tellen kinderen niet mee. Als een kind wordt gedoopt of opgedragen, belooft een gemeente er voor dat kind te zijn, en tot een voorbeeld te zijn. Daar zien we vaak niets van terug. Ouders worden alleen gelaten in de geloofsopvoeding. Ook in kerkdiensten horen kinderen er vaak niet bij." Het kind leert de gemeente dan niet kennen als familie. Gelukkig zijn er ook kerken waarin de kinderen na de kinderdienst terugkomen om te vertellen wat ze hebben gedaan. Marian Geeve: "Mensen denken algauw dat een kind een kleurplaat geven genoeg is, maar dat is niet zo. Een kerk moet structureel aandacht geven aan alle generaties, dus ook aan kinderen."

Bron: CIP (nu Cvandaag)

Reacties

  1. Gisterochtend was ik met mijn kinderen op de kindersamenkomst - in dit geval een groep van ca 30 kinderen tussen de 3 en 8 jaar. Ik moet je zeggen: die eenvoudige samenkomsten bouwen mij ook op! Dit keer werd van tevoren gevraagd of we de kinderen thuis wilden helpen en stimuleren om een tekening over 'de hemel' te maken: wat hoort er bij de hemel en wat niet? Daar rollen interessante gespreksonderwerpen uit en daar wordt tijdens zo'n samenkomst op eenvoudige wijze aandacht aan besteed met plaatjes, filmpjes, korte verhalen, soms kleine toneelstukjes etc. Erg leuk - en ik word zelf ook opnieuw bij het onderwerp bepaald.
    Ik ben het dus helemaal eens met de stelling dat er structureel aandacht moet zijn voor de kinderen binnen de gemeente!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.