Anne van der Bijl - We moeten naar die mensen toe!

Afgelopen zaterdag was de 83-jarige Anne van der Bijl op de EO-Jongerendag. Hij werd door de dochter van een geheime gelovige in het zonnetje gezet en vertelde over zijn leven in dienst van God. "Het is allemaal begonnen met een biddende moeder."

Van der Bijl: "Mijn moeder bad voor mij en gaf mij ook nog een bijbeltje toen ik als soldaat naar Indiƫ trok. Dat Bijbeltje heb ik nu ook bij me. Voorin heb ik geschreven: 'Het boek dat je moet doen'. We moeten gaan waar Jezus roept en altijd ja zeggen op de stem van de Heer. In mijn leven begon dat op een donker zolderkamertje. Ik bad daar mijn allereerste gebed. Dat was niet eens een zondaarsgebed, ik vroeg om licht van de Heer en beloofde dat ik dan in dat licht zou gaan. Het is niet zo dat je dan heel je leven ziet. God geeft net genoeg licht om de eerste stap te nemen. Ik ging als zwerver naar Amsterdam en sliep daar in portiekjes. Ik wilde namelijk bij de mensen zijn die verloren waren en zonder Jezus. Hoe konden ze ooit mijn Jezus lief gaan hebben als ze mij niet liefhebben? Ik besefte dat ik naar ze toe moest, want ze komen niet naar mij."

De oprichter van Open Doors benadrukte dat het ook in zijn leven stapje voor stapje ging: "Ik weet nog dat ik met een evangelisatietent op reis was door Nederland. We kamen arbeidersjeugd tegen. Ze maakten alles kapot en de mensen klaagden daarover. Soms was ik nachtenlang bezig om de dingen die ze kapot gemaakt hadden, weer te repareren. Ze zeiden tegen mij dat fabrieksjeugd niet naar de kerk ging. Ik dacht dan moet de kerk naar de fabrieksjeugd toe. Ik ben naar de grootste fabriek in mijn omgeving gegaan en ben daar aan het werk gegaan. Je moet jezelf namelijk nooit afzonderen maar je vereenzelvigen met de mensen. Ik liep daar rond in een blauwe overal en deed het minst betaalde werk, gewoon om bij de mensen te komen. Want ze komen niet bij ons en ook niet bij Jezus. Wij moeten als Jezus zijnde naar die mensen toe en daar moeten we onszelf voor in beweging zetten, ook daar zijn er toen mensen voor de Heere Jezus Christus gewonnen."

Op de vraag wat Anne tegen een talibanstrijder zou zeggen antwoordde hij: "Ik zou als eerste hem liefhebben. Niemand kan namelijk mijn Jezus liefhebben als hij mij niet liefheeft. Dan zou ik hem recht in de ogen aankijken en zeggen 'Jezus is Heer, niet jullie maar mijn Jezus is Heer. Islam betekent voor mij I Seriously Love All Muslims." Dat laatste werd door het bijna 30.000 man tellende publiek ontvangen met een groot applaus. Van der Bijl: "Betekent dit applaus dat jullie daar morgen allemaal mee gaan beginnen?"
bron: www.cip.nl (nu Cvandaag)

Reacties