7 redenen om niet bezorgd te zijn

Wat leert de Here Jezus ons toch veel wijze lessen in het Bijbelboek Matteüs. In Hfdst. 6: 25- 34 leert Hij hoe wij om moeten gaan met bezorgdheid, maar wat is dat soms moeilijk!

"Daarom zeg Ik u: Wees niet bezorgd over uw leven, over wat u eten en wat u drinken zult; ook niet over uw lichaam, namelijk waarmee u zich kleden zult. Is het leven niet meer dan het voedsel en het lichaam meer dan de kleding? Kijk naar de vogels in de lucht: zij zaaien niet en maaien niet, en verzamelen niet in schuren; uw hemelse Vader voedt ze evenwel; gaat u ze niet ver te boven? Wie toch van u kan met bezorgd te zijn één el aan zijn lengte toevoegen? En wat bent u bezorgd over de kleding? Kijk naar de lelies in het veld, hoe ze groeien; ze werken niet en spinnen niet; en Ik zeg u dat zelfs Salomo in al zijn heerlijkheid niet gekleed ging als één van deze. Als God nu het gras op het veld, dat er vandaag is en morgen in de oven geworpen wordt, zo bekleedt, zal Hij u niet veel meer kleden, kleingelovigen?
Wees daarom niet bezorgd en zeg niet: Wat zullen wij eten? of: Wat zullen wij drinken? of: Waarmee zullen wij ons kleden? Want al deze dingen zoeken de heidenen. Uw hemelse Vader weet immers dat u al deze dingen nodig hebt.
Maar zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden. Wees dan niet bezorgd over de dag van morgen, want de dag van morgen zal voor zichzelf zorgen; elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad." ( HSV)

Jezus noemt 7 redenen om niet bezorgd te zijn:

1) Je kunt de details van je leven toevertrouwen aan dezelfde God die jou het leven gaf (vs.25)
2) Bezorgdheid voor de toekomst belemmert je in je inspanningen van vandaag (vs.26)
3) Bezorgdheid doet meer schade dan nut (vs.27)
4) God zorgt voor mensen die op Hem vertrouwen (vs.32)
5) Bezorgdheid is een teken van gebrek aan geloof en in kennis van God (vs. 32)
6) Bezorgdheid leidt af van de echte uitdagingen die God voor ons heeft (vs.33)
7) Wie met vertrouwen bij de dag leeft, wordt niet verteerd door bezorgdheid (vs.34)




Reacties

  1. Goeie post! Soms vergeten we wel eens dat het een gebod is dat de Here Jezus hier geeft, niet een suggestie of idee... Maakt u geen zorgen. Punt uit. Dat is inderdaad soms heel moeilijk, maar als ik voel dat zorgen mij bekruipen lees ik deze tekst hardop en dan gaan ze zo weer de deur uit :) Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben iemand die heel erg gauw bezorgd is. Het neemt wel eens erge vormen aan. Door het lezen van deze teksten en te bidden lukt het me op dit moment redelijk om het onder controle te houden. Ook het boek: Lichter door het leven, van Max Lucado heeft me erg goed gedaan. Maar ik moet er wel mee bezig blijven, en me steeds weer het gebod van Jezus inprenten. Fijn dat je hier aandacht aan besteedt. Lia

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.