Wijze adviezen van Jethro

Vanmorgen toen ik de kinderdienst aan het voorbereiden was, ben ik aan denken gezet door het verhaal uit Exodus 18 waar Jethro bij Mozes komt met een wijs advies.
De goede raad die Mozes krijgt, komt er op neer dat hij de verantwoordelijkheid voor het volk moet delen met anderen. Hij moet niet alles alleen doen. Zo heeft hij ook meer de handen vrij om ontmoetingen te hebben met God want dat blijkt uit Hfdst. 19 en 20 waar God persoonlijk tot Mozes spreekt.
Wanneer je steeds probeert alle dingen zelf te regelen en blijft proberen de touwtjes allemaal zelf in handen te willen hebben, heb je eigenlijk nooit rust. Je hebt dan het gevoel dat alles moet en alles belangrijk is en zo kan soms de dag voordat hij überhaupt begonnen is al als een donkere wolk boven je hoofd hangen omdat er een zware last op je drukt.
De Here God gebruikte Jethro in het leven van Mozes om hem dat duidelijk te maken. Gelukkig hebben wij nu ook Gods Woord en kunnen wij ook persoonlijk uit dit verhaal veel leren. Ik denk dat wij allemaal zo'n 'Jethro' in ons leven nodig hebben. Mensen die door God gebruikt worden om wijze adviezen te geven aan medebroeders en zusters. Ook mogen we onszelf  als een 'Jethro' laten gebruiken door onze Hemelse Vader.

Het verhaal heeft me aan het denken gezet en al gauw stelde ik mijzelf een paar vragen. 

  • Sta ik open voor wijze adviezen van andere mensen om mijn heen, hoor ik werkelijk wat ze zeggen? 
  • Doe ik er ook daadwerkelijk wat mee of geef ik alleen maar de indruk dat ik dat doe?
  • Durf ik te delegeren en keuzes te maken of denk ik het zelf het beste te kunnen en ben ik (te) trots om van gedachten te veranderen ? 

Het was destijds een wijze les voor Mozes en vandaag de dag een wijze les voor iedere christen. We hoeven en kunnen de dingen niet alleen (te) doen. We hebben elkaar nodig.
Laten we wijze adviezen van mede broeders en zusters ter harte nemen...

Exodus 18:24 "Mozes nu luisterde naar de woorden van zijn schoonvader en deed al hetgeen hij gezegd had".


Reacties