Een positieve invloed op een onrechtvaardige wereld

 


Niet zolang geleden las ik in het Bijbelboek Exodus het twintigste hoofdstuk. Hoewel deze 'Tien geboden' heel bekend zijn, bleven mijn gedachten hangen bij vers 3; U zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben. Het is niet voor niets dat dit gebod als eerste genoemd wordt want wat zijn wij als mensen geneigd veel andere 'goden' in ons leven voor de enige ware God in de plaats te zetten. Geld, werk, eer, hobby's, sport of plezier kunnen goden worden als we ons er teveel op concentreren om identiteit, zingeving en veiligheid te krijgen. Wanneer ik soms om mij heen kijk, lijkt het ook wel of 'vakantie' een soort god is. Iedereen heeft het erover en is ermee bezig. Het lijkt soms wel of dit het belangrijkste is in het leven en mensen nergens anders meer aan kunnen denken. Niemand begint natuurlijk met de bedoeling deze dingen te 'aanbidden' maar door de hoeveelheid tijd die we eraan besteden, kunnen zij tot goden uitgroeien, die uiteindelijk onze gedachten blijven beheersen. Door God de centrale plaats te geven in ons leven, zorgen we ervoor dat dit niet gebeurt. 

Maar wat is het soms moeilijk om niet op te gaan in de wereld en min of meer gelijkvormig te worden aan deze wereld. Voor je het weet, beheerst iets 'zomaar' je leven en kun je nergens anders meer aan denken. In feite zou de wereld - en wat in de wereld is - geen invloed moeten hebben op ons maar wij als christenen juist wél op de wereld. Ik las onlangs een stukje van Billy Graham dat mij trof:

Een positieve invloed

En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene.
Romeinen 12:2

Ik heb gemerkt dat een onverschillige christen weinig of geen goede invloed heeft op anderen. Alleen een christen die op het gebied van eerlijkheid, integriteit en zedelijkheid geen compromissen sluit, is een doeltreffende getuige voor Christus.

De achteloze, wereldse christen is bereid om zich net zo te gedragen als de wereld en zal oneerlijke en onethische praktijken tolereren, omdat hij bang is dat de wereld hem afwijst. Hij negeert de heldere, bijbelse opdracht om niet gelijkvormig te worden aan deze wereld.

Er is maar één manier waarop we rechtvaardig kunnen leven en een positieve invloed op deze onrechtvaardige wereld kunnen hebben. En dat is door een leven van gehoorzaamheid aan de stem van de Heilige Geest, een dagelijks sterven aan jezelf, een volledige toewijding aan Christus en een voortdurende gemeenschap met Hem. Verandert de wereld jou… of verander jij de wereld?

Mijn vraag aan jou (en aan mijzelf) is: wat of wie zet jij bovenaan in je leven? Hebben andere goden soms de plaats van onze Hemelse Vader en Zijn Zoon ingenomen? Goed om eens over na te denken.

 

Reacties

  1. Mooie blog Wendy, goed om bij stil te staan. Verandert de wereld ons of wij de wereld. Dat eerste gebod is het laatste boek dat ik in mijn serie over de Tien Geboden ga schrijven... inderdaad een heel eigentijds onderwerp.
    PS: Ik heb je nieuwe kinderboek besteld, zal het vandaag of morgen wel krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel wijsheid toegewenst bij het schrijven van je boek Marja. En wat leuk dat mijn nieuwe kinderboek hebt besteld. Ben heel benieuwd wat je ervan vindt.

      Verwijderen
  2. Bedankt Wendy, dat stukje van Billy Graham is echt goed (om over na te denken, te spiegelen).

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.