Lekker de natuur in met twee jeugdboeken


Veel van mijn bloglezers weten dat ik gek ben op het bos hier op de Veluwe maar óók op kinderboeken (schrijven). Toen ik gisteren dan ook een artikel in de krant las over kinderboeken én het bos, werd ik enthousiast. Een geweldige combinatie 😃

Het artikel kopte 'Lekker de natuur in met twee jeugdboeken'. Het betreft de boeken 'Mijn Natuurspeurpakket' en 'Speur poep'. 

In de lente komt de natuur tot bloei. Een mooi moment om nieuwe natuuruitgaven in het zonnetje te zetten, want ook voor kinderen is er veel te ontdekken, te zien en te bespeuren.

In Mijn Natuurspeurpakket is er veel aandacht voor wat je kunt tegenkomen in de omgeving. Het pakket bevat van alles om buiten mee op speurtocht te gaan, zoals doebladen, speurkaarten en een knutselboek. Ook is er een grote kleurrijke poster waarop de meest voorkomende dieren, bladeren, paddenstoelen en pootafdrukken staan aangegeven. Kinderen kunnen afvinken welke ze hebben gezien. Om tijdens het wandelen alles makkelijk te kunnen meenemen zit er een klembord in het speurpakket.

Het aparte boekje is vooral bedoeld als inspiratie om te knutselen en tekenen. Hoe maak je bijvoorbeeld een vogelvoederbol, een insectenhuis, een vlindervoederschaal of een minivijver? Met de stap voor stap uitleg (en soms wat extra hulp van een volwassene) zijn de knutsels goed te maken.


Speur poep is een gids voor kinderen die al graag bezig zijn in en met de natuur. Ze kunnen van alles over dieren ontdekken aan de hand van de sporen die ze achterlaten. Hoe kun je bijvoorbeeld uilenballen uitpluizen om erachter te komen wat een dier gegeten heeft? En hoe volg je dierensporen? 

Om het hele (gratis) artikel te kunnen lezen in het Nederlands Dagblad, kun je op deze link klikken.

Het lijkt mij geweldig om in deze boeken te duiken en ze mee te nemen naar buiten. Onze eigen kinderen zijn wat te oud hiervoor maar als je nog jonge kinderen hebt of kleinkinderen, zijn het heerlijke boeken om samen te lezen en op pad te gaan in de natuur.

Ken jij deze boeken? Welke natuurboeken gebruik jij of heb jij gebruikt voor of met je kinderen? Welke zou jij aanraden?

Reacties