De Bijbel doorlezen van kaft tot kaft


Naast mijn dagelijkse stille tijd waarin ik o.a. een klein gedeelte uit Gods Woord overdenk, is het lezen van de héle Bijbel leerzaam en inspirerend. In 2018 heb ik opnieuw de Bijbel in z'n geheel mogen doorlezen van Genesis tot en met Openbaring. Zelfs na zoveel jaren Bijbellezen, lees en ontdek ik nog steeds nieuwe dingen. Geweldig is dat, Gods Woord is en blijft een grote inspiratie voor mijn leven en ik hoop dat hetzelfde voor jullie geldt.

In 'Het Leven' las ik een treffend citaat:
'In onze ijver voor de waarheid van het Evangelie moeten we nooit het doel vergeten: in de eerste plaats om ons bij God te brengen en in de tweede plaats om ons toe te rusten om goed te doen aan andere mensen. De studie van Gods Woord is niet bedoeld om kennis te verwerven en dan discussies te kunnen winnen. We bestuderen de Bijbel zelfs niet zozeer om te leren hoe we gered kunnen worden (de meeste mensen beginnen de Bijbel pas intensief te bestuderen nadat ze tot geloof gekomen zijn). We bestuderen Gods Woord om te leren hoe we Gods werk in de wereld mogen doen. Onze kennis van Gods Woord is nutteloos, tenzij we die gebruiken om goed te doen voor anderen.'

Dit schema komt van www.kaleo.nl en heb ik afgelopen jaar gebruikt

De Schotse predikant Robert Murray McCheyne maakte in 1842 een Bijbelleesplan. In een begeleidend schrijven aan zijn gemeente somt hij vijf voordelen op van zo’n leesrooster:
  1. De hele Bijbel wordt een jaar lang met regelmaat gelezen. 'Ik vrees dat velen van u nooit de hele Bijbel hebben gelezen. Als we bepaalde gedeelten van de Bijbel overslaan, zullen we onvolledige christenen zijn.'
  2. Er zal geen tijd verloren gaan met het zoeken naar een geschikt Bijbelgedeelte. 'Gelovigen kunnen vaak moeilijk een keuze maken uit de bergen der specerijen.'
  3. Ouders zullen steeds een onderwerp hebben waarover ze met hun kinderen kunnen spreken. 'Het lezen van zomaar een hoofdstuk lijkt vaak op water dat op de grond wordt gemorst.'
  4. De predikant weet in welk deel van de weide zijn kudde zich voedt. 'Op zondag kan de predikant beter zijn woorden kiezen.'
  5. De zoete band van christelijke liefde en eenheid zal versterkt worden. 'Christenen hier en elders zullen om dezelfde beloften bidden, treuren over dezelfde zonden, God prijzen met dezelfde liederen en gevoed worden door dezelfde woorden van eeuwig leven.'
Veel christenen weten dat het belangrijk is om de Bijbel in z'n geheel te lezen maar komen er soms toch weinig aan toe om dit (regelmatig) te doen. Nu hoef je de Bijbel natuurlijk niet in één jaar te lezen, je kunt er ook meerdere jaren over doen. Gelukkig zijn hier geen 'regels' voor hoewel regelmaat wel belangrijk is.

Aan het einde van elk jaar overweeg ik altijd op welke manier ik de Bijbel in het jaar dat volgt zal gaan lezen. In 2019 wil ik gaan starten met een leesrooster voor drie jaar. Dit wil ik gaan doen in combinatie met de app Olive Tree waar ik aantekeningen in kan maken. Ik hoop zo over drie jaar een mooi naslagwerk te hebben naast mijn papieren bijbel waar ik ook aantekeningen in blijf maken.

Er is een grote keuze in Bijbelleesroosters en elk is weer anders. Ze zijn eigenlijk net zo gevarieerd als individuele mensen, dus er zijn een groot aantal leesplannen waar je uit kunt kiezen. Ook kun je kiezen uit manieren waarop je de Bijbel wilt lezen. Hieronder staan enkele voorbeelden:

  • Het chronologische plan: Lees de gebeurtenissen van de Bijbel in de volgorde waarin zij plaatsvonden. Je zou hier een online chronologische Bijbel voor kunnen gebruiken.
  • Het historische plan: Lees de boeken van de Bijbel in de volgorde waarin zij in de originele talen (Hebreeuws, Aramees en Grieks) werden geschreven.
  • Een combinatie van het Oude en Nieuwe Testament: Lees elke dag delen uit beide Testamenten om de rode draad van de Waarheid van Genesis tot Openbaring te kunnen zien.
  • Van begin tot eind: Lees de Bijbel van het eerste vers in Genesis 1:1 tot de laatste bladzijde van het boek Openbaring. Stop met lezen en pak het boek weer op alsof je een roman aan het lezen bent.
  • Het jaarlijkse plan: Er zijn veel Bijbels beschikbaar die in 365 stukken zijn verdeeld, zodat je de Bijbel precies in één jaar kunt lezen. De 1189 hoofdstukken van de Bijbel kunnen zo in een jaar gelezen worden (dat zijn 3 1/4 hoofdstukken per dag).
  • Het gemengde plan: Combineer de bovenstaande leesroosters om een plan samen te stellen dat voor jou zal werken.
Zelf houd ik op mijn blog al jaren een blogbericht bij met diverse leesschema's. Je zou dan ook eens kunnen kijken naar  de volgende opties , misschien zit hier voor jou een geschikt rooster tussen. 
(Het blogbericht waarnaar verwezen wordt, wordt elk jaar opnieuw bijgewerkt). 

Ik wens jullie ook in 2019 een rijk gezegend nieuw (Bijbellees)jaar toe.



Reacties