Een maandplanning werkt overzichtelijk


Veel van jullie weten dat ik van plannen houd! Nu bestaan er heel veel verschillende planningen natuurlijk. Je kunt een boodschappenlijstje maken, een huishoudschema of een planning voor het onderhoud van je tuin. Je kunt het allemaal net zo indelen zoals je het zelf handig vindt. Deze keer wil ik iets delen over mijn maandplanning en mijn goede ervaringen hiermee.

Niet zolang geleden ben ik - naast al mijn andere (huishoudelijke) planningen - begonnen met het maken van een 'maandplanning'. Ik heb hiervoor een heel aantal punten genoteerd en aan het einde van elke maand loop ik het lijstje van de voorgaande maand langs en bereid me zo ook voor op de nieuwe maand. Ik schrijf het ook in mijn agenda dat ik (rond) de laatste dag van de maand hier tijd voor vrijmaak.

Wat staat er zoal op dit lijstje?
  • Herlezen van mijn stille tijd schrift. Ik herlees wat ik allemaal opgeschreven heb in de afgelopen maand en probeer het nog eens aandachtig door te lezen. Gebedspunten die ik heb genoteerd, voorzie ik van antwoorden (als die er zijn) en ik probeer de grote lijnen te ontdekken in het Bijbelgedeelte dat ik gelezen heb. Het is mooi om zo een totaaloverzicht van de hele maand te hebben en alles nog eens rustig door te lezen. 
  • Kiezen van een nieuwe Bijbeltekst. Elke maand staat er hier een (uitgeprinte) Bijbeltekst  op de vensterbank in een lijstje. Ik kies elke keer een aansprekende tekst en deze zeggen we vaak met elkaar op aan het einde van een maaltijd. Vaak kijk ik of er iets bijzonders is in de maand die volgt en probeer hier de tekst op aan te passen. Ik neem even heel bewust tijd om te zoeken naar een passende tekst.
  • Kiezen van de boeken die ik wil lezen. Aan het begin van elke maand kijk ik welke boeken ik wil gaan lezen. Ik maak hiervoor een planning en kies zorgvuldig boeken uit. Ik probeer elke maand af te wisselen met diverse thema's zodat ik niet steeds boeken lees met eenzelfde onderwerp. 
  • Kiezen van een boek dat ik wil kopen. Ik houd erg van (nieuwe) boeken en houd ook altijd in de gaten welke boeken er uitgegeven worden. Vaak ontvang ik recensie-exemplaren, maar één keer in de maand koop ik voor mijzelf een nieuw boek in de boekhandel of via Marktplaats. Ik denk er altijd zorgvuldig over na welk boek ik kiezen zal. Het is een (leerzaam) cadeautje voor mijzelf waar ik mij elke maand weer op verheug.
  • Plannen van blogberichten. Doordat ik diverse blogs beheer, kost het plannen vaak wat voorbereiding. Ik probeer daarom aan het begin van elke maand een schema te maken met onderwerpen waar ik over wil gaan bloggen. 
  • Plannen van ruimte die ik wil ontspullen. Elke maand neem ik een vertrek in huis onder handen dat ik ontdoe van overbodige spullen. Het is nodig om dit regelmatig te herhalen want voor je het weet, komen er toch weer allemaal spullen in huis. Ik heb ons huis onderverdeeld in 'delen' en zo houd ik het het hele jaar netjes.
  • Bestanden op mijn computer bijwerken en opschonen. Wanneer je niet regelmatig je bestanden in je computer langsloopt, loop je de kans het overzicht te verliezen. Ik vind het belangrijk mijn computer(mappen) overzichtelijk te houden en daarom werk ik deze regelmatig bij. Ook foto's berg ik op in mapjes en voorzie ik van een datum. 
  • E-mails opschonen en verwijderen. Voor je het weet, is je inbox een grote verzameling geworden. Eén keer per maand verwijder ik oude mails en bekijk ik welke ik wil bewaren. Wanneer je hier een kwartiertje voor gaat zitten, is het zo klaar en blijft het overzichtelijk.
  • Begroting doorlopen. Een keer in de maand krijg ik van mijn man een actuele begroting die hij bijhoudt op zijn pc. (Ik print hem uit of bewaar hem op mijn computer). Het is overzichtelijk om alles zo te zien, en in een oogopslag zie ik onze uitgaven en inkomsten voor de betreffende maand. Als er dingen zijn die opvallen, kunnen we dit gelijk met elkaar bespreken en zo houden we ook dit financiële gedeelte van de huishouding overzichtelijk.
  • Tuinboek bijwerken. Al jaren houd ik een 'Tuinboek' bij. Hierin schrijf ik van alles over onze tuin. Ik voorzie het boek van ook van foto's. Aan het einde van elke maand schrijf ik een stukje en is het weer up to date. Het is heerlijk ontspannend om te doen en elke keer ben ik weer verbaasd hoe snel alles groeit en bloeit.

Het zijn maar enkele voorbeelden die ik hierboven genoemd heb en misschien zijn er nog wel veel meer aanvullingen te bedenken. Elk huishouden is weer anders en iedere manager van het gezin maakt haar eigen planningen natuurlijk. Hopelijk mocht ik je met deze punten een beetje helpen en zie jij ook het belang in van de maandelijkse planning en terugblik. Voor mij werkt het in elk geval geweldig goed.


Naast mijn 'Organizing agenda' die ik vooral vooral privé gebruik, hangt er in de keuken bij ons een kalender van 'Langstore'. Het is een prachtige kalender, want het is net of je elke maand een nieuw schilderij ophangt. 

Mocht jij in het nieuwe jaar nog een handige én mooie maandkalender nodig hebben, dan kan ik je deze van harte aanraden. Er staan zelfs al nieuwe kalenders op de website 😄

Reacties