30 procent van de kinderen speelt nooit of maar één keer in de week buiten




'Het aantal kinderen dat elke dag buiten speelt is in vijf jaar drastisch gedaald, blijkt uit onderzoek van Kantar Public in opdracht van Jantje Beton. Sinds 2013 is het aantal kinderen dat iedere dag buiten speelt gedaald van 20 procent naar 14 procent. 30 procent speelt nooit of maar één keer in de week buiten, vijf jaar geleden speelde nog maar 20 procent zelden buiten', meldde de NOS gisteren in dit artikel.

Elke keer schrik ik er weer van als ik dit soort cijfers lees. Diep in mijn hart word ik er ook een beetje verdrietig van. Buitenspelen vond ik vroeger zó leuk dat ik het het liefst nu nog zou doen. Wij woonden vlak bij het bos en daar was altijd wat te beleven en er waren altijd dingen te ontdekken. Maar ja, als je bijna vijftig bent, klim je niet meer zo snel in de bomen 😃 Gelukkig geniet ik nu volop van het hardlopen en wandelen (met de hond). Het is altijd heerlijk om buiten te zijn.

'Een belangrijke uitkomst van het onderzoek is dat er een enorm verschil is tussen de generatie van grootouders, ouders en kinderen op het gebied van buiten spelen", zegt Pauline van der Loo, afdelingshoofd bij Jantje Beton. Terwijl bijna 70 procent van de opa's en oma's, en 65 procent van de ouders als kind meer buiten speelde dan binnen, geldt dit nu nog voor slechts 10 procent van de kinderen.'

Onze eigen kinderen in het bos

Ook onze eigen kinderen zijn weer opgegroeid bij het bos en ook zij hebben veel buiten gespeeld. Vooral onze oudste zoon zat liever in de tuin dan binnen. Het is dan ook geen wonder dat hij hovenier is geworden en nu de hele dag buiten aan het werk is. Maar ook de andere kinderen genieten van het buiten zijn en wandelen nog steeds graag.

'De keuzemogelijkheden voor kinderen zijn groter geworden", zegt Van der Loo. "Maar we vergeten dat kinderen ook zélf aangeven dat ze vrolijk worden van buiten spelen. Bovendien is het heel gezond voor ze en leren ze zo sociale vaardigheden.'

Ik pleit ervoor om veel meer ruimtes te creëren waar kinderen veilig kunnen buitenspelen. Speeltuintjes, grasvelden of zelfs hele parken met bomen. Veel grond wordt helaas opgeofferd aan woningen in veel steden en dorpen. 
Natuurlijk is het ook zo dat de ouders buitenspelen zouten moeten aanmoedigen. Laten we onze kinderen geen uren achter een tablet of tv-scherm laten zitten maar laten we ze juist deze uren naar buiten sturen!

In mijn boeken 'Het Geheim van de Bosvrienden' en 'Het Raadsel van de Bosvrienden' doen de hoofdpersonen Stijn en Daan niets liever dan buitenspelen. Daarnaast genieten ze van alles wat ze tegenkomen en zien in het bos en beleven ze ook nog eens spannende avonturen. Hopelijk worden jullie kinderen ook enthousiast van deze boeken.

Ben je benieuwd? Ze zijn nog steeds verkrijgbaar via deze link.







Reacties