10 vragen aan... Gerben Schut

Het is altijd bijzonder een collega-blogger tegen te komen die over hetzelfde onderwerp blogt als je zelf doet. Niet zolang geleden ontdekte ik het blog van Gerben Schut. Op zijn blog www.daaromzaleenman.nl schrijft hij over huwelijk en seksualiteit vanuit christelijk perspectief. Ik vroeg Gerben zichzelf kort voor te stellen en tien vragen te beantwoorden. Lees hieronder zijn verhaal!

Hallo, Ik ben Gerben Schut, 41 jaar jong en ik vind het ontzettend leuk dat je me hiervoor vraagt Wendy!
Ik ben ondertussen 18 jaar getrouwd met Judith, en we hebben 3 kinderen in de tienerleeftijd. We wonen in een klein dorpje vlakbij Gorinchem, en dat woont heerlijk rustig. We kerken in een evangelische gemeente in Gorinchem, waar ik ouderling ben, we samen een kring leiden, en dit jaar voor de tweede keer een Premarriage Course gegeven hebben. Ik werk bij ProRail, de spoorbeheerder (en nee, sorry, ik kon er niets aan doen dat je trein vertraging had. ;)
Daarnaast vind ik het leuk om bezig te zijn met ons huis en onze tuin (sommige mensen noemen dat klussen), houd ik me bezig met domotica, en schrijf ik zo nu en dan een artikel voor mijn blog natuurlijk!

1. Je hebt een blog over huwelijk en seksualiteit vanuit christelijk perspectief. Sinds wanneer ben je met deze blog gestart en wat was destijds de aanleiding om dit blog te beginnen?
Een jaar of 10 terug hadden wij een stevige dip in ons huwelijk, waar we gelukkig goed doorheen zijn gekomen. Eén van de dingen die ons daarbij enorm geholpen heeft, is het lezen van allerlei boeken, maar met name ook een flink aantal blogs over huwelijken en seksualiteit. Eigenlijk allemaal Amerikaans, en dus Engelstalig.
Vorig voorjaar gaven we de Premarriage Course aan een aantal stellen, en we wilden ze graag een lijst met goede blogs meegeven, maar het Engels bleek een probleem voor een aantal. Toen ik op zoek ging naar Nederlandse alternatieven was er weinig te vinden, en dacht ik: "Waarom begin ik zelf eigenlijk geen blog?". Een half uur later had ik Daaromzaleenman.nl gereserveerd, en een eerste blog geschreven (toen nog op Blogger). Zo snel kan dat gaan. Ondertussen ben ik een jaar aan het bloggen, en heb ik iets meer dan 30 artikelen gepubliceerd, ben ik van blogplatform gewisseld (naar Wordpress), van provider veranderd, en heb ik heel veel dingen geleerd, waar ik voorheen nog nooit van gehoord had.

2.Waarom heb je juist voor dit onderwerp gekozen?
Het grappige is dat ik eigenlijk niet van plan was om te gaan bloggen en toen een onderwerp gekozen heb, maar dat ik gelijk heel specifiek over dit onderwerp onze ervaringen wilde delen met wie dat maar wil lezen, om op die manier tot zegen te kunnen zijn voor andere huwelijken.
Door de problemen in ons eigen huwelijk, en de periode daarna waarin we heel veel geleerd hebben over hoe mooi en leuk een huwelijk kan zijn, is er passie ontstaan voor huwelijken in het algemeen, en delen we onze ervaringen graag met anderen. Seksualiteit blijkt vaak een sleutel in de oplossing te zijn, en is heel vaak, zeker binnen christelijk Nederland, toch nog wel moeilijk bespreekbaar.
Mede door mijn blog, maar ook door mijn oudste zijn, zie ik helaas heel veel huwelijken met problemen, en ik hoop en bid dat mijn blog mag bijdragen aan verbetering daarin.

3.Op welke manier komt je christenzijn terug in je artikelen op je blog?
Mijn visie op het huwelijk en seksualiteit is vanuit de Bijbel. Veel artikelen bevatten dan ook Bijbelteksten waar ik naar verwijs. De primaire doelgroep is christelijke echtgenoten, maar ik krijg ook regelmatig respons van niet-christenen die wat hebben aan wat ik schrijf. Prachtig vind ik dat.

4.Waar haal jij over het algemeen je informatie vandaan en welke bronnen raadpleeg je geregeld?
Heel vaak zit er een persoonlijk verhaal achter een artikel. Zelf laat ik me inspireren door de bijbel, maar ik lees ook veel andere blogs en boeken over dit onderwerp. Ook houd ik een Links-pagina bij met allerlei websites en blogs welke ik zelf volg. Het merendeel is Engelstalig, maar er zijn ook wel een handjevol Nederlandse bij.

5. Heb je zelf een cursus (bv. de Marriage Course of een andere cursus) gevolgd om je huwelijk te verdiepen?
In de periode dat ons huwelijk in zwaar weer zat, hebben we zelf een Marriage Course gevolgd, waar we echt heel veel aan gehad hebben. We overwegen al een paar jaar om deze ook zelf te gaan geven, maar dat is met name door organisatorische redenen nog niet gelukt. In mijn blogs haal ik deze cursus ook regelmatig aan, het zou ons enorm geholpen hebben als we deze eerder gevolgd hadden, dat had waarschijnlijk behoorlijk wat problemen gescheeld…

6.Wat voor soort reacties krijg je over het algemeen op je blog?
Heel verschillend, maar over het algemeen positief gelukkig. Vaak is er toch een drempel om een reactie op de blogpagina zelf achter te laten, en krijg ik een e-mail of spreken mensen me persoonlijk aan. Een deel van mijn lezers ken ik ook persoonlijk, wat soms best kwetsbaar kan zijn. Op mijn blog is ook een pagina "Gebed voor je huwelijk nodig?" waar een (anonieme) vraag om gebed gesteld kan worden, zonder dat dit zichtbaar is op de blog zelf. Hierlangs krijg ik wel eens hartverscheurende verhalen binnen, welke ik gelukkig bij onze hemelse Vader mag brengen. Het motiveert mij des te meer om er mee door te gaan.

7. Wat vindt je vrouw ervan dat je zo openhartig over seksualiteit praat op je blog? Laat je je vrouw ook eerst de artikelen lezen voordat je ze plaatst?
Gelukkig staat Judith er helemaal achter! Ze heeft net als ik ondervonden hoeveel je kunt hebben aan ervaringen van anderen, en zo kunnen anderen weer wat hebben aan onze ervaringen. Een blog schrijven kost meestal wel een paar dagen, en in die tijd heeft ze wel door waar ik mee bezig ben. Soms leest ze een blog voor deze gepubliceerd wordt, en soms roep ik haar hulp erbij als ik er niet uit kom. We hebben het er regelmatig samen over, en zitten op één lijn waar de grens ligt. Het is niet de bedoeling onze slaapkamergeheimen met de buitenwereld te delen, maar een onderwerp wel zo te beschrijven dat de lezer er wat aan heeft, en dat het aanspreekt.

8.Wat vindt je het lastigste tijdens het schrijven van je blogs? Loop je tegen beperkingen aan zoals bijvoorbeeld het kiezen van passende afbeeldingen?
Ik ben helemaal niet zo'n talenwonder, dus het kost nogal eens wat moeite om een artikel goed op te bouwen. Vaak begin ik een blog op mijn telefoon in de bus onderweg naar mijn werk, en werk ik het later uit op de computer. Ik heb de neiging om veel te veel te willen schrijven, dus ik moet vaak ook behoorlijk schrappen om het leesbaar te houden. Ik probeer onder de 900 woorden te blijven, en vaak lukt dat. Een afbeelding erbij is soms zo gepiept, maar vaak, zeker over seksualiteit, is het een uitdaging om een goede afbeelding te vinden. Het risico is groot om overspoeld te worden met Googleresultaten die ik helemaal niet wil zien…

9.Wat is de belangrijkste boodschap die je mee wilt geven aan je lezers? Waarom zouden alle getrouwde stellen jouw blog moeten lezen?
Ik denk dat je het zou kunnen samenvatten met: "Het huwelijk is geweldig!" Het is geweldig bedacht door God, je kunt erover lezen in de Bijbel, en als je het niet als geweldig ervaart, is er echt wat aan te doen. Seks is vaak een belangrijke sleutel om hierin te groeien, hoewel dat soms anders beleefd wordt. Vaak zien mensen seks als iets extra's: de slagroom op de cake, maar het lijkt veel meer op de eieren in het beslag. Zonder seks valt je huwelijk uit elkaar.
Natuurlijk valt daar nog veel meer over te zeggen, dus voorlopig ben ik ook nog niet uitgeblogd!

10.Wat zou je in de toekomst nog graag willen bereiken met je blog?
Het bloggen op zich is voor mij geen doel. Het tot zegen zijn voor huwelijken wel. Mijn blog is begonnen met een klein aantal lezers, allemaal mensen in mijn kennissenkring. Langzaam maar zeker groeit dit ook naar lezers die ik niet persoonlijk ken, zeker sinds ik van provider veranderd ben, en Google Daaromzaleenman.nl ook veel beter weet te vinden. Ik hoop en bid dat dit nog veel verder zal groeien, zodat ik er voor heel Nederland meer tot zegen kan zijn. De vorm zou in de toekomst nog best eens kunnen veranderen. Misschien schrijf ik nog wel eens een boek of zo.
Ik zou het mooi vinden om meer response en discussie te krijgen op mijn blog. Er is zoveel behoefte aan het kunnen stellen van vragen en het kunnen delen van ervaringen, maar de drempel is helaas toch heel hoog als het over dit onderwerp gaat. We zijn zo goed in mooi weer spelen als het over ons huwelijk gaat, maar ondertussen…

Wat wil je verder nog kwijt?
Misschien was het al wel duidelijk, maar toch voor de zekerheid nog maar eens: Accepteer geen sleur in je huwelijk, maar werk eraan, en maak er iets moois van! Voor inspiratie kun je altijd op mijn blog kijken: www.daaromzaleenman.nl



Reacties