10 vragen aan... Minke

Minke is 28 jaar en samen met de leukste man! Ze hebben samen een zoon van 4 jaar (juni 2013) en een dochter van 2 jaar (november 2015). Ze wonen in een fijn huis en hebben ook nog drie vissen. Een beetje leven in huis vindt ze namelijk wel fijn. 

Ook heeft Minke een eigen blog (www.mamaminke.nl) en is daar graag mee bezig. Daarnaast houdt ze van bible journaling en gewoon creatief bezig zijn of gezellig met de kinderen wat leuks doen.



1. Heb je ooit een betaalde baan gehad buitenshuis? Zo ja, wat deed je toen voor werk?
Na mijn opleiding hbo-rechten ben ik gaan werken bij de sociale verzekeringsbank. Ik maakte toen pensioenoverzichten en daarin stond op hoeveel AOW mensen recht hadden.

2. Hoe lang ben je al manager van het gezin?
Toen ik drie maanden zwanger was van onze oudste zoon, werd mijn contract niet verlengd. Ik heb toen nog even gezocht naar werk, maar al snel hebben mijn man en ik besloten dat ik thuis zou blijven. Mede door mijn CVS (chronisch vermoeidheidssyndroom) en omdat wij graag zelf voor onze kinderen willen zorgen, was dat voor ons de beste beslissing.

3. Heb je hier destijds bewust voor gekozen of was er een andere reden waarom je fulltime voor de kinderen en het huishouden bent gaan zorgen?
Voor een deel kwam dit dus door mijn CVS. In eerste instantie wilde ik wel graag parttime blijven werken. Fulltime vond ik echt niets, dat ging al niet zónder kinderen. Dus met kinderen zou dat helemaal geen optie zijn. Dat was helaas niet zo makkelijk en in overleg hebben we dus besloten dat ik thuis zou blijven.

4. Heb je het er ooit moeilijk mee gehad of er zelfs spijt van gehad dat je deze keuze hebt gemaakt?
Ik heb geen spijt van de keuze om thuis te blijven. Wel vond ik het fijn om iets te hebben voor mijzelf. Iets dat niet te maken had met de kinderen of het huishouden. Dat werd mijn blog en dat vind ik nog steeds erg leuk om te doen. Daar haal ik meer dan genoeg voldoening uit. En ik vind het heerlijk dat wij er voor de kinderen kunnen zijn. Dat ze thuis kunnen eten en thuiskomen als de school uit is in plaats van naar de BSO of ergens anders heen te gaan.

5. Heb je deze keuze vanuit Bijbelse principes gemaakt of had het andere redenen?
Wij hebben dit niet gedaan vanuit Bijbelse principes. Wel vonden wij dat, wanneer je kinderen krijgt je ook voor het grootste deel zelf voor ze gaat zorgen. Dat zou betekenen dat, wanneer ik gezond zou zijn geweest, ik opzoek zou zijn gegaan naar een parttime baan. Maximaal drie dagen en dan het liefst onder schooltijd zodat er na school wel iemand thuis is voor de kinderen.

6. Wat is jouw grootste uitdaging als manager van het gezin?
Het huishouden. Dat is niet mijn favoriete hobby. Daarnaast vind ik het belangrijker om het leuk met de kinderen te hebben dan dat wij een huis hebben dan spik en span is. In ons huis wordt geleefd en hebben we plezier. Het is niet spik en span, maar wel schoon.

7. Wat vind jij het allerleukst aan het dit prachtige beroep?
Dat de kinderen altijd naar huis kunnen komen. Dat er altijd iemand is die op ze wacht als ze uit school komen zodat ze even hun moment hebben om op te laden. Dat ze kunnen afspreken met kindjes en niet naar de opvang hoeven omdat wij moeten werken.

8. Hoe heb jij je de laatste jaren ontwikkeld als manager van het gezin?
Ik leer heel veel van het hebben van mijn eigen blog. Ook ontdek ik zoveel verschillende manieren van opvoeden van je kind en hoe je omgaat met je kind. En ik heb verschillende superleuke mensen leren kennen via mijn blog. Ook heb ik geleerd om zo goedkoop mogelijk boodschappen te doen. Ik vergelijk prijzen en maak weekmenu’s zodat we niet te duur maar wel verantwoord kunnen eten.

9. Omdat de druk vanuit het kabinet toeneemt dat je als vrouw buitenshuis moet werken, word je als fulltime manager van het gezin steeds vaker vreemd aangekeken. De norm is dat je kinderen en betaald werk combineert. Hoe ervaar jij deze druk?
Niet. Geen idee hoe mensen daarover denken, maar eigenlijk vind ik dat hun probleem. Wij hebben deze keus gemaakt. Ik vertel ook altijd trots dat ik thuisblijfmama ben. En als de werkende ouders weer eens een oplossing moeten zoeken voor een studiedag ben ik extra blij. Dat gedoe hebben wij mooi niet.

10. Hoe zie jij je toekomst qua werk voor je als de kinderen ooit het huis uitgaan?
Als de kinderen oud genoeg zijn om alleen thuis te blijven wil ik weer gaan werken. Ik weet nog niet precies wat en hoe, maar dat komt tegen die tijd vast wel goed.


Wil je meer lezen over 'Mama Minke', kijk dan eens op haar blog www.mamaminke.nl 

Ben jij ook manager van het gezin en zou je ook graag voor deze rubriek in aanmerking komen? Stuur mij even een mailtje, dan stuur ik je de vragen toe.


Reacties