De '10-seconden-knuffelbooster' heeft meer dan alleen romantische voordelen

Graag had ik vandaag - op Valentijnsdag - een recensie geschreven over het boek '50 relatieboosters' van Paulien Timmer. Omdat ik nog in het boek bezig ben, zal de recensie nog iets langer op zich laten wachten. Het boek bevat zoveel informatie over alles wat met het huwelijk te maken heeft, dat ik veel dingen gewoon nog even op me in wil laten werken. Ook het toepassen van de relatieboosters kost tijd en ik wil natuurlijk wel weten of ze ook echt werken ;)

Wat ik al wel wil delen is een van de relatieboosters die mijn man en ik direct toegepast hebben 😃  Net zoals de 6-seconden zoen, waar ik al eerder over schreef, effect heeft op je relatie, heeft namelijk ook de 10-seconden-knuffelbooster een groot effect. Het klinkt wat 'zoetsappig' maar dat is het zeker niet. Lees mee wat Paulien er in haar boek over schrijft:

'Als je iemand een knuffel geeft met wie je niet heel close bent, komt er een moment dat je los wilt laten. Dat is het 'ongemakkelijke moment': langer dan dat zou ongemakkelijk gaan voelen voor een van de twee, of allebei. Dat ongemakkelijke moment ligt rond de tien seconden. Een van de redenen waarom het ongemakkelijk voelt, is omdat je na die tien seconden echt contact gaat maken. Jullie hartslagen worden niet alleen trager, maar gaan ook synchroniseren. Op allerlei levels raken jullie verbonden met elkaar. Dat kan ongemakkelijk en zelfs eng zijn met iemand met wie je niet close bent, maar met je partner is het natuurlijk juist heel goed.

Na tien seconden knuffelen komt het hormoon oxytocine vrij, wat ook wel het knuffelhormoon wordt genoemd. Het zorgt ervoor dat je je verbonden voelt met degene met wie je aan het knuffelen bent. Dat is natuurlijk fantastisch, want hoe meer je je verbonden voelt met je partner, hoe meer je wilt knuffelen, en zo kom je in een heel leuke versterkende cirkel. Maar knuffelen doet nog veel meer.
Naast de minder romantische voordelen als minder kans op hart- en vaatziekten en het feit dat het een boost geeft aan je immuunsysteem (minder vaak ziek!), verlaagt het ook je stresslevels en lost het spanning in je lichaam op.
En dat is niet alleen fijn om dat je je rustiger voelt, minder stress zorgt er ook voor dat je minder tegen elkaar uitvalt, minder irritaties hebt en elkaar beter begrijpt.
Deze booster kan jullie relatie dus beschermen tegen stress binnen de relatie, maar ook tegen stress van buitenaf. Vaak genoeg knuffelen zorgt ervoor dat die stress er niet voor zorgt dat jullie het op een negatieve manier op elkaar afreageren.'

Houd mijn blog in de gaten voor een uitgebreide recensie van het nieuwe boek van Paulien Timmer. Dit boek geeft diverse antwoorden op de vraag: hoe zorg ik dat mijn relatie goed blijft als we het beiden heel druk hebben?

Reacties