Lukt het jou om prioriteiten te stellen en goed om te gaan met je tijd?

Nu de vakanties zijn afgelopen en de scholen weer zijn begonnen, ben jij - als manager van het gezin - misschien ook wel weer bezig met het plannen van allerlei (huishoudelijke) taken en afspraken. Of misschien wacht je nog éven totdat het buiten iets koeler is maar... er komt een dag dat je weer flink aan de slag moet. De drukke wintermaanden beginnen soms sneller dan je denkt. Graag geef ik jullie wat gedachtes mee over het efficiënt omgaan met je tijd en het stellen van prioriteiten.

Elizabeth George verwoordt het kernachtig in een van haar boeken:
'Wat zeggen je agenda, je activiteitenlijstje, je wekelijkse verplichtingen en zelfs je bankafschriften over jou? Welk beeld schetsen ze van je wandel met God? Van je prioriteiten? Kijk er eens goed naar. Zou je je prioriteiten moeten herschikken, en ze baseren op wat je gelooft in plaats van op de wensen en bevliegingen die je door mensen en advertenties worden aangereikt? Overweeg biddend wat je moet veranderen om de juiste prioriteiten te stellen, gebaseerd op je geloof in God en zijn oproep om Hem te dienen.'

Timemanagement lijkt in eerste instantie een modern woord dat niet in de Bijbel staat. Wanneer je op zoek gaat, komt echter het managen van tijd - het goed omgaan met je tijd, het plannen van dingen - regelmatig voor. Je kunt bijvoorbeeld denken aan Nehemia en alle voorbereidingen die hij van tevoren trof, of aan Esther, die een geweldig plan had. Ook Naomi dacht goed na over wat ze wilde bereiken en plande zorgvuldig. Wanneer je er naar op zoek gaat, kom je nog veel meer voorbeelden tegen.
Toch is het managen van tijd geen doel op zich. Het helpt je alleen bij het op orde krijgen van je leven, je activiteiten en bovenal je prioriteiten. We leven in een tijd waarin er veel te kiezen valt. Daarom is het vandaag de dag des te belangrijker de juiste keuzes te maken en om zo goed mogelijk om te gaan met de tijd hier op aarde die we van God gekregen hebben (Ps 90:12).

Zelf houd ik er erg van om zo efficiënt mogelijk met mijn beschikbare tijd om te gaan. Hoewel het niet altijd lukt, probeer ik geen tijd te verspillen. Je kunt tijd namelijk verspillen als je:
  • iets tweemaal moet doen, doordat je de eerste keer iets vergeten bent.
  • niet weet waarom je je geplande activiteiten niet afkrijgt.
  • je steeds afvraagt wat je afgelopen uren nu eigenlijk gedaan hebt.
  • 'to do' lijstje steeds langer wordt in plaats van korter.
  • belangrijke papieren of andere dingen kwijt bent als je ze nodig hebt.
  • je niet voldoende laat informeren als je ergens aan begint.
  • hals over kop tot actie overgaat voordat je weet wat je nou eigenlijk wilt.
  • alles zelf wilt doen.
  • dingen doet die God niet van jou heeft gevraagd.
Het zijn eenvoudige maar goede punten om eens te overdenken als je het gevoel hebt steeds 'tijd te kort te komen' of niet aan díe dingen toekomt die God van je vraagt in Zijn Woord.

Wanneer je goed nadenkt over het woord 'timemanagement' klopt dit woord eigenlijk niet. We hebben helemaal geen tijd te 'managen', ieder mens heeft 24 uur per dag gekregen. We moeten dus zeggen dat het gaat om het managen van onszelf in relatie tot de tijd. Hoe plan ik mijn activiteiten op een dag zo, dat ik tijd heb voor mijn hoogste prioriteit: Tijd met de Here God! Vervolgens kunnen we onszelf een heleboel andere vragen stellen: Hoeveel tijd wil ik besteden aan mijn man of vrouw, aan mijn kinderen,  mijn werk, de gemeente, mijn familie, de tv, computer, social media (zie mijn blog van afgelopen week hierover), boeken lezen, enz. De lijst lijkt eindeloos maar toch is het belangrijk keuzes te maken. Onderstaande punten kunnen ons helpen.

Je kunt efficiënter werken als je:
  • de tijd neemt om na te denken hoe je je tijd indeelt.
  • er in slaagt om erachter te komen hoe je je tijd verspilt.
  • erachter komt wat voor redenen er zijn om dingen niet af te maken.
  • aan het eind van de dag probeert vast te stellen wat je gedaan hebt.
  • je prioriteiten vaststelt.
  • het verschil begrijpt tussen dringend en belangrijk.
  • het verschil ziet tussen noodzakelijk en wenselijk.
  • je administratie bijhoudt.
  • lijstjes van dingen maakt die je moet doen.
  • persoonlijke gewoontes wijzigt om tijd te winnen (bv. niet trots zijn en denken alles aan te kunnen).
Elizabeth George schrijft elders:
'Als je weet waar je prioriteiten liggen, wordt je leven een stuk eenvoudiger. Dus plan je leven in overeenstemming met Gods prioriteiten. Deel je dag zo in dat God wordt verheerlijkt en de mensen om je heen worden gezegend. Organiseren heeft iets moois - en gezonds! Het kost tijd en inspanning, maar het is zo de moeite waard. En hoewel jij je plannen maakt, heeft God soms iets anders in gedachten... dus wees flexibel en volg 'Plan B', indien nodig.'

Ik wens jullie allemaal veel zegen en wijsheid toe bij het plannen van alle (huishoudelijke) activiteiten en afspraken voor de komende maanden. Wil je reageren? Het zou leuk zijn wanneer je een reactie achterlaat onder dit blogbericht.


Reacties

  1. Mooie motiverende blog! Mijn dag verloopt veel beter als ik er een plan voor heb en inderdaad bijhoud op een lijstje wat ik allemaal wil doen. Al vind ik dat het met twee kinderen om me heen nog best lastig is soms. Het loopt dan vaak wel anders, maar dan nog is het beter om wel een plan dan geen plan te hebben. Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goede en fijne en voor mij zeer leerzame blog. Ik ga hem zeker nog een keer rustig lezen want er staan goede tips in! Groeten Sylvia Kerkhoff van inspireddutchmom. (Kreeg mijn googleaccount niet anders op mijn mobiel)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor je blog. Het doet mij stil staan...hoe doe ik het allemaal, wat wil ik en wat ga ik daaraan doen. Zeker nu een nieuwe taak op mij wacht is dit helpend om bewuster met mijn tijd om te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.