Vloggers hebben meer invloed op jongeren dan de gemiddelde jeugdleider in de kerk

Vloggen is helemaal in. Jongeren laten massaal de tv links liggen en kijken in plaats daarvan naar de nieuwste video’s van Jelle van Vlucht, Enzo Knol of Stuk TV. Vloggers leven hun leven voor een groot deel met de camera in de hand, delen hun dagelijkse belevenissen, game-ervaringen en beautygeheimen online met honderdduizenden jongeren, veelal via YouTube. Ze zijn gewoon en bijzonder tegelijk, en hebben meer invloed op jongeren dan de gemiddelde jeugdleider in de kerk!

Deze laatste zin trof mij in het artikel 'Aanraakbare supersterren' in het Nederlands Dagblad van j.l. zaterdag 9 juli. 
Door Hilbert Meijer wordt uitgelegd wat vloggen is en wat het inhoudt. Er zijn namelijk nog heel veel (christelijke) ouders die nog steeds niet weten wat vloggen is. Het woord lijkt wel wat op 'bloggen' maar het is anders. Vlog (een afkorting voor video weblog) is de benaming van een dagboek (Engels: log) op internet, waarbij het grootste deel van het dagboek bestaat uit videobeelden. De vlog is een variant op het blog (afkorting voor weblog), waarbij de inhoud voornamelijk tekst is. Sommige vloggers hebben miljoenen abonnees.

In het artikel komen verschillende mensen aan het woord waaronder Eline Hogeboom van Huis van Belle, een website voor christelijke tienermeiden.

Je gaat toch denken dat het leven dat zij leiden normaal is’, zegt Eline Hoogenboom. ‘Vloggers stralen hun succes uit en benadrukken dat succes de hele tijd. Als je in een vlog al je designertassen laat zien, of je hele schoenencollectie – dat zijn de gangbare filmpjes – dan laat je zien dat je het goed voor elkaar hebt. Terwijl je die designertas echt niet kunt betalen als je op de middelbare school zit.’

'De invloed van vloggers reikt verder dan het materiële. Gedrag, taalgebruik, levenshouding, in alles worden populaire vloggers de rolmodellen van deze tijd, voorbeeldfiguren die op navolging kunnen rekenen. Niet voor niets reageerde vervoerder Veolia fel (‘een misdrijf’) toen vlogger Willem Vink een filmpje publiceerde (ruim 700.000 keer gezien) waarop hij meelift op het dak van een trein. En niet voor niets adviseerde een directeur van een basisschool in Wijchen niet meer naar Enzo Knol te kijken vanwege zijn grove taalgebruik; kinderen nemen het over. ‘De invloed van vloggers op het taalgebruik is groot’, bevestigt Eline Hoogenboom. ‘Beautygloss gebruikt veel Engelse woordjes. Dat is besmettelijk.’

'Vloggers nemen wat dat betreft als rolmodel de plaats in van BN’ers, van de presentators van BNN en TMF. Ze hebben soms meer invloed dan leerkrachten of jeugdleiders in de kerk, signaleert Eline Hoogenboom. ‘Daar kun je van leren. Een rolmodel is zichzelf, deelt iets van zichzelf en is waar jongeren zijn. Op YouTube dus.’ Het kerkelijk model om jongeren te bereiken doet het tegengestelde. Dat wil jongeren een programma aanbieden op een plek waar die jongeren niet zijn. Eline: ‘Dan denk ik: nee, ga naar waar de jongeren zijn, bekijk die filmpjes. En dan niet een avondje naar Enzo Knol kijken en dan bespreken: wat vinden we daarvan. Dat werkt niet. Verdiep je in hun wereld, wees oprecht geïnteresseerd. En laat als jeugdleiders in de kerk zien hoe je leeft. Dat is wat je als rolmodel moet doen.’ 

Het is belangrijk om met je kind(eren) in gesprek te gaan over de vlogs die ze kijken en je te verdiepen in de wereld van je zoon of dochter.

De vloggers die in het krantenbericht zijn genoemd, zijn overigens geen christelijke vloggers. Wil je eens vlogs bekijken van christelijke vloggers, kijk dan eens bij onderstaande namen. Misschien kun je de links doorgeven aan je zoon of dochter.

Ken jij nog meer christelijke vloggers voor jongeren? Laat het weten. Je kunt een reactie achterlaten onder dit bericht of meepraten in de besloten Facebookgroep.


Reacties

  1. Fijn voor het delen. Ik heb een opgroeiende jonge man die ook graag naar vloggers kijkt. Ik probeer als ouder bij te blijven en op de hoogte van wat hij bekijkt. Maar ik moet er wel bij zeggen dat alles in een raptempo voorbij komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik op de link van JSM klik, kom ik niet bij vlogs uit? Zo vond ik overigens wel een stoere rapversie van 'In de hemel is de Heer' :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk Marja. JSM is een rapper en geen vlogger. Ik heb de link verwijderd ;)

      Verwijderen
  3. Nog twee tips: "Familie Bellinga's" en "De Hero's Family" zijn ook twee christelijke gezinsvloggers

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook een christelijke vlogger! Mijn naam is Samuel en ik ben 21 jaar. Ik vlog o.a. Mijn dagelijks leven, straat Evangelisatie en mijn reis samen met Jezus :) Mijn visie is om via YouTube meer mensen te bereiken met het evangelie en mensen laten zien dat het niet saai is!


      Mijn YouTube kanaal heet NCFreeLife

      Link is:
      https://m.youtube.com/channel/UCeLnVMrAgEXOZhAYBvQVkSg

      Verwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.