Jij en ik voor altijd - het huwelijk in het licht van de eeuwigheid - recensie

Een paar weken geleden viel mijn oog op het nieuwe boek van Francis en Lisa Chan. Boeken over het huwelijk vind ik interessant en waardevol om te lezen maar dit leek mij een bijzonder exemplaar. De titel van het nieuwste boek van de Chans Jij en ik voor altijd - het huwelijk in het licht van de eeuwigheid - maar zeker ook wat er achter op het boek stond, trok mijn aandacht.

In Jij en ik voor altijd gaat het echtpaar in op de vraag die veel echtparen stellen nadat ze elkaar trouw hebben beloofd: 'Hoe krijg ik een gelukkig huwelijk?'
Maar wanneer je begint te lezen, valt direct op dat dit boek niet zomaar een huwelijksboek is. Bij veel boeken krijg je namelijk de indruk dat een gelukkig huwelijk heel belangrijk en misschien wel een van de belangrijkste doelen in het christelijk leven is. Dit boek gaat duidelijk verder. In het boek gaat het over de altijddurende liefde voor elkaar maar bovenal voor de Here Jezus. Uiteindelijk is het niet belangrijk of ons huwelijk ons wel of niet voldoening geeft maar hoeveel voldoening Hij ons geeft! Door je samen op Hem te richten, zal je huwelijk goed gedijen omdat het dan volgens plan functioneert. Als we ons te sterk op ons huwelijk en gezin richten, zullen we tekortschieten in het leven en daardoor ook in het huwelijk.

Bij de informatie over het boek vond ik dit:
Het is geen 5-stappen-naar-een-gelukkig-huwelijk-boek: het is een gebruik-je-huwelijk-beter-boek in het licht van de eeuwigheid. 
  • Gebruik je huwelijk om het beeld van Christus en de kerk uit te dragen.
  • Gebruik je huwelijk om anderen te laten zien wat liefde is.
  • Gebruik je huwelijk om elkaar op te bouwen en te ondersteunen in je roeping.
  • Gebruik je huwelijk om elkaar ‘in het rechte spoor’ te houden.
Het boek bestaat uit zeven hoofdstukken die voorafgaan aan een indringende inleiding. Elk hoofdstuk eindigt met een conclusie en praktische vragen en opdrachten. Bij elk hoofdstuk van het boek kun je ook een video bekijken via de website www.youandmeforever.org


klik op de foto voor een vergroting
Door het boek heen staan prachtige passages die ik graag zou citeren. Helaas gaat dat niet dus ik wil jullie van harte aanraden het boek te lezen. Enkele citaten vond ik treffend:

'We mogen niet toestaan dat onbelangrijke zaken ons huwelijk kapot maken, maar ons huwelijk mag ons ook niet afleiden van belangrijker zaken'.

'Een jaloers God vraagt van ons dat we in de eerste plaats Hem zoeken. Dat geeft het leven zin en zorgt dat alle overige dingen op de juiste plaats komen'.

'Jezus had gelijk. Wij denken verkeerd. De beste manier om een goed huwelijk te hebben, is door niet te focussen op het huwelijk'.

Jij en ik voor altijd - Francis en Lisa Chan  
ISBN: 9789491935022
Verschenen: april 2016
Pagina’s: 200
Prijs: 16,99

De Engelse versie van het boek is gratis te downloaden op www.youandmeforever.org


Reacties

  1. Dit klinkt heel boeiend. Vooral de vragen lijken me behulpzaam tot een verwerking in de praktijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.