Een passie voor taal

Naast een passie voor schrijven heb ik ook zeker een passie voor de Nederlandse taal. Afgelopen week verheugde ik mij dan ook op de Summerschool van DWDD. Paulien Cornelisse vertelde over taalfouten en waarom we ons soms zo ergeren aan hoe mensen praten. Verder ging het over straattaal en de meest voorkomende taalergernissen. Op zich was het een leuk programma maar omdat het mij inhoudelijk toch een klein beetje tegenviel, ga ik er verder niet al te uitgebreid op in. Vind je het toch leuk om het terug te kijken? Klik dan hier voor de uitzending. Je steekt er zeker wat van op.
Cornelisse is overigens cabaretière en schrijft boeken en columns. Haar eerste boek 'Taal is zeg maar echt mijn ding' werd meer dan 500.000 keer verkocht en bekroond.

Wat ik verder erg leuk en leerzaam vind, is de website van Onze Taal. Je vindt hier zoveel informatie, ideeën, tips en boeken dat je er wel een dag kunt rondkijken. Voor de schrijvers onder ons is ook Spellingsite.nu heel erg handig. Je kunt hier een woord intypen om te kijken hoe je het moet schrijven en wat bv. de meervoudsvorm is.

Op Markplaats heb ik afgelopen week een jaargang met oude nummers van Onze Taal op de kop getikt. In de vakantie ga ik hier heerlijk van genieten. Ook via de site van Onze Taal kun je oudere nummers tegen een voordelig bedrag bestellen.

Over vakantie gesproken, volgende week zal ik een korte blogpauze aankondigen om daarna met nieuwe energie weer aan de slag te gaan. Ik heb al een aantal ideetjes waar ik mee wil starten in september. Zo wil ik o.a. andere collegabloggers interviewen en heb ik een inspirerend boek getiteld '333 dingen om over te schrijven' waar jullie een recensie van kunnen verwachten.



Reacties

  1. Haha, 333 dingen om over te schrijven.... nou ik ben benieuwd hoor. Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.