Huishouden vrouwentaak?















Stofzuigen en luiers verschonen zijn vrouwentaken. Het emancipatiebeleid van de overheid ten spijt, vindt een grote groep jongeren dat vrouwen meer geschikt zijn voor het zorgen voor de kinderen en het schoonhouden van het huis dan mannen.

Nu heb ik bovenstaande tekst niet zelf verzonnen - hoewel dit overigens best had gekund - maar het zijn de eerste pakkende regels uit het artikel 'Jongeren: huishouden vrouwentaak' uit het Nederlands Dagblad van 27 mei j.l. (Misschien is het goed eerst even het hele artikel te lezen, voordat je verder leest op dit blog).

Uit een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat jongeren tussen de 12 en 25 jaar deze opvatting hebben over de taakverdeling tussen man en vrouw. 40 procent van de meisjes en 28 procent van de jongens vindt dat de vrouw meer moet doen in het huishouden. Nu zou je dus kunnen zeggen dat de meerderheid het anders ziet. Dat is dan natuurlijk ook waar, want er is een iets grotere groep die huishoudelijke taken later juist gelijk wil verdelen: 51 procent van de meisjes en 53 procent van de jongens vindt namelijk dat beide partners evenveel moeten doen in het huishouden. Toch blijft het opvallend dat er een grote groep is die het huishouden ziet als een vrouwentaak.
In het artikel staan verschillende verklaringen voor de oorzaak van de uitkomst van het onderzoek. Wanneer we die even buiten beschouwing laten, denk ik dat we gewoon 'nuchter' moeten nadenken. Ik wil het in alle bescheidenheid zeggen maar ik denk dat vrouwen ook gewoon beter zijn in huishoudelijk werk. Ik bedoel dan ook echt het huishoudelijk werk en niet het zorgen voor de kinderen. Misschien frons je nu wel je wenkbrauwen maar ik denk dat we als vrouw meer kwaliteiten hebben gekregen op dit gebied dan de man. (Mannen hebben op andere gebieden weer meer kwaliteiten). We zijn preciezer en zien het gewoon eerder wanneer iets vies is of niet opgeruimd. Vrouwen hebben denk ik ook meer oog voor wat er gebeuren moet in huis en kijken ook met 'andere ogen'. Om een aantal voorbeelden te noemen: mijn man kijkt altijd dóór het raam heen naar buiten, zelf kijk ik altijd tegelijkertijd even of de ramen nog wel schoon zijn. Onze jongens lopen altijd lángs de stapeltjes die op de trap liggen en onze dochters namen het mee naar boven! Onze meiden 'vulden' de wasmand met vieze was altijd zeer goed, bij onze jongens moet ik altijd de kledingstukken van hun kamer halen want anders zouden ze de wasmachine weinig zien.
Ik denk wel dat mannen de specifieke taak die ze 'moeten' uitvoeren ook goed kunnen uitvoeren. Als je vraagt: 'Wil je vuilniszak aan de weg zetten?', zullen ze dat doen. Jammer genoeg denken ze er dan niet altijd bij na dat er misschien in de prullenbak die binnen staat nog een zak zit die er nog bij ingestopt kan worden. 

Het zijn zo wat kleine voorbeelden maar mijn ervaring is - en dat zie ik zowel bij mijn ouders als hier in huis - dat vrouwen toch meer gaven hebben gekregen om het huishouden te runnen en te kunnen overzien. Heb je ooit wel eens de video gezien van Marc Gungor waarin hij uitlegt hoe vrouwenhersenen werken? Ik denk dat het in het huishouden ook zo werkt. Als je video hebt gezien, begrijp je wat ik bedoel! 

Of vrouwen overigens ook meer geschikt zijn voor het zorgen van de kinderen, is weer een heel ander verhaal. Wie weet komt ik daar een andere keer nog op terug.

Wat vind jij als manager van het gezin? Denk jij ook dat vrouwen meer gaven en talenten hebben op het gebied van het huishouden? Wat zou de Bijbel bedoelen in Titus 2:3-5 met het woord 'huishoudelijk'?

Volgende week volgt een recensie van 'Het grote poetsboek'. Houd mijn blog in de gaten!

Reacties

  1. Ja ik ben het helemaal met je eens. Laats sprak ik er nog over met mijn schoondochter van 39 jaar. Ook zij was het met me eens en vertelde dat haar vriendinnen er ook zo over dachten.
    Ik ben 42 jr getrouwd en doe nog telkens een poging om mij er bij neer te leggen dat mannen zo zijn. Ik trouwde met 23 jaar en het is me niet gelukt om mijn man de helft van het huishouden te laten doen. Hij neemt weinig van me aan, ziet het werk niet en is zo klaar met zijn taken. Als vrouw moet ik gewoon achter hem aan werken. En niets beklijft! Honderd keer uitleggen en vragen, maar nee geen resultaat. In een volgend leven wil ik met een vrouw leven zeg ik vaak. Of niet met je man in huis maar naast elkaar wonen. Tja ik moet het er mee doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik merk in mijn werk ( kraamverzorgster) dat mannen nu veel minder doen ( uitzonderingen daar gelaten) dan zo'n twintig jaar geleden.
    Jonge mannen zijn vaak erg moe, en dingen die vroeger vanzelfsprekend waren dat een man ze even voor je deed, ( even het badje leeg gooien of de grote vuilniszak naar buiten brengen) doen ze nu nog maar zelden.
    Vrouwen van nu ( opnieuw uitzonderingen daar gelaten) doen vaak veel meer alleen en houden ook echt de man de hand boven het hoofd: "hij is al zo moe, hij heeft het zo druk op het werk".
    Ik heb daar erg aan moeten wennen, en me er een tijd zelfs erg aan geërgerd. Inmiddels vind ik: "laat de jongelui hun leven leiden zoals zij daar tevreden mee zijn"!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Over het algemeen is dit waar, denk ik. Maar ik ben ook een sloddervos en heb echt moeten leren om de zaken op te ruimen en zo te houden en nog lukt me dat altijd niet... een van de dochters is precies zo. Zal wel aan het ADD liggen. Maar daarom denk ik dat hoe je als persoon bent, meer invloed heeft op je huishoudelijk talent dan of je een man of vrouw bent. Sommige mannen zijn ook erg goed in opruimen.
    Groetjes, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij zijn beide thuis, dus wij doen ook beide het huishouden. Maar als mijn man had gewerkt, dan had het meeste wel op mij terecht gekomen, en dat had ik niet erg gevonden.
    Liefs, Eveline

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad denk ik dat vrouwen meer geschikt zijn voor het zorgen en huishouden dan mannen. Maar het ligt ook aan de opvoeding. Mijn broer en vader hoefden (mochten zelfs) nooit wat doen qua huishouden want er waren genoeg dames in huis.
    Mijn man daarentegen pakt uit zichzelf de stofzuiger. Toen we beiden fulltime werkten deden we het huishouden samen. Mijn broer daarentegen doet zelden iets in het huishouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het zeker geen vrouwen taak! We leven in 2016. Ik heb thuis een leuke stofzuiger waar ik dagelijks van gebruik maak. Ik denk dat vrouwen nog iets van mij op kunnen steken als het om stofzuigen gaat. geintje natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn ervaringen leert dat het een unisex"taak" is. Iedereen kan het, soms moet het. Dus schoonmaken heet niks met geslacht te maken! Wel zie je iets vaker in de praktijk dat vrouwen wat beter kunnen reinigen dan mannen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.