Blind typen heeft veel voordelen

Bijna iedereen heeft leren schrijven toen hij een jaar of zes was. Een goede pengreep, de juiste papierligging en een goede zithouding waren allemaal belangrijk bij het leren schrijven. Helaas heeft niet iedereen op jonge leeftijd ook op een juiste manier leren typen. Typen met tien vingers, oftewel blind typen, was ooit een vaardigheid die alleen vereist was voor meisjes, die als typiste of secretaresse gingen werken. De ouders van nu, die zelf vaak niet hebben leren typen, zien blind typen nu als een vaardigheid die hun kinderen een voorsprong zal geven. Tijdens hun schoolopleiding en latere werkkring moeten de kinderen van nu immers steeds vaker typen om te communiceren.

Het blind typen bestaat overigens al sinds het einde van de 19 eeuw. Christopher Sholes, de uitvinder van de eerste productieschrijfmachine, noemde de eerste typemachine de Type-Writer, omdat een 'type', wat een gegoten letter is, tegen een carbon papier op een vel papier sloeg en zo schreef. Sholes zette op zijn eerste model de letters op het toetsenbord in alfabetische volgorde. In het mechaniek van de machine leverde dit problemen op, omdat enkele veel gebruikte tekens vlak naast elkaar kwamen te liggen. De handgebouwde machine om te typen functioneerde traag, zodat de letterstangetjes veelvuldig tegen elkaar botsten en klem bleven zitten. Sholes verplaatste daarop een aantal letters in het mechaniek, waardoor ook de volgorde op het toetsenbord veranderde.

Maar... de tijden zijn veranderd. Waar vroeger tientallen vrouwen in de typekamer zaten te typen, wordt iedereen nu geacht zelf te typen. In Nederland werkt nu al 46% van de beroepsbevolking achter een toetsenbord. In Nederland is naar schatting ongeveer 20% van de mensen die met een computer werkt in staat om blind te typen met het tienvingersysteem. Het overgrote deel heeft dus geen cursus blind typen gevolgd. Vaak typen mensen dan ook met een paar vingers en kijken steeds waar de volgende letter op het toetsenbord staat. 

Wist je overigens dat je jezelf blind typen niet kunt aanleren? Ik wist het niet maar las het op deze website. Vrijwel iedereen heeft een bepaalde vorm van opleiding of training nodig om blind typen goed te beheersen. Toch zijn er maar weinig ouderen die de moeite nemen om het alsnog te leren. Waarom zou je het - naar mijn mening - toch moeten leren? 

Hieronder een aantal voordelen:
  • Je kunt je volledig focussen op het beeldscherm.
  • Deze houding zorgt voor een gezonde houding (rug, handen, nek)
  • Je hebt minder kans op RSI 
  • Het zorgt voor een effectieve werkwijze
  • Je zult minder fouten maken in je teksten
  • Dankzij het hogere aantal aanslagen zul je minder tijd nodig hebben
  • Je hoeft niet steeds na te denken over de tekst die je typt
Wil je eens testen wat jouw typesnelheid is? Je kunt HIER een test doen die in 1 minuut meet wat jouw typevaardigheid is. Ben je niet tevreden en wil je graag sneller en blind leren typen?
Google dan eens op 'blind typen' en kijk eens naar de mogelijkheden die er zijn om dit alsnog te leren. Het is de moeite waard voor iedereen die een computer gebruikt maar zeker voor de schrijvers onder ons. Het levert je veel voordelen op.

Soms vragen mensen mij weleens waar ik toch de tijd vandaan haal om zo veel te bloggen. Wellicht is dit een verklaring ;)

Ok, ik typ dan ook al ruim dertig jaar blind :)

Reacties

  1. Poeh, dat is een hoge score. Ik typ maar met twee of drie vingers:) Ik heb het testje gedaan :)
    230 aanslagen p/m, 99% foutloos. na correcties is netto typsnelheid 216 aanslagen, ofwel 43,2 woorden per minuut. Pffff.... spannend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is inderdaad fijn als je dat kunt. Ik heb het mezelf aangeleerd, ook al kan dat dus niet volgens die site. Het is in mijn ogen ook een kwestie van doen en veel oefenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb mijn typediploma, kan blind typen maar doe het nooit geloof ik. Ik typ vooral met mijn middelvinger en wijsvinger en duim. Razendsnel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog steeds ben ik mijn ouders dankbaar dat ik op de Mavo deze blindtypencursus mocht volgen. Dat is eigenlijk wel bijzonder, want ik heb verder eigenlijk nooit ergens op gezeten.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.