13 juni 2016

Bedelingenleer helpt de Bijbel beter te begrijpen

Alleen al bij het hóren van het woord 'bedelingenleer' - ook wel dispensationalisme genoemd - worden sommige christenen wat onrustig. Het woord zou niet in de Bijbel voorkomen en niet Bijbels zijn.

Toch blijkt het anders te liggen dan je misschien in eerste instantie vermoedt. Wanneer je de Bijbel leest, zie je eigenlijk als vanzelf dat er verschillende perioden zijn waarin God met de mensen handelt. Hoewel God Dezelfde is en blijft, gaat Hij toch in elk van deze perioden anders met mensen om.

Betekenis
Het woord bedeling (dispensatie) betekent: uitdeling, verdeling, bestuur, beheer, management of huishouding. Een bedeling is een tijdsperiode, 'gedurende welke de mens wordt getest op gehoorzaamheid aan een specifieke openbaring van de wil van God', aldus de Scofiled Reference Bible.
In de Efezebrief van Paulus komt het woord bedeling een aantal keren voor. Daarin heeft hij het over 'de bedeling van de volheid der tijden' en 'de bedeling van genade' (1:10; 3:2).
Er wordt in de bedelingenleer onderscheid gemaakt tussen Gods heilsplan met Israël en de Gemeente. Lezen we over Israël, dan moeten we dit niet toepassen op de Gemeente of kerk. Gods handelen met Zijn oude verbondsvolk is wel in geestelijk opzicht voor de Gemeente tot voorbeeld gegeven (1 Kor. 10:11). De bedelingenleer onderscheidt zich dus van de verbondsleer door een sterke scheiding te maken tussen (Gods plan met) Israël en de Kerk.

Bekende indeling van de bedelingen
De drie belangrijkste bedelingen zijn die van:
1. De wet
2. De genade
3. Het Koninkrijk

Deze drie zijn het belangrijkste, omdat het in de Bijbel daarover het meeste gaat. Deze drie bedelingen worden alle door alle 'dispensationalisten' onderscheiden en zouden eigenlijk door alle christenen onderscheiden moeten worden. Het geeft ons namelijk een geordend zicht op Gods heilsplan met deze wereld.
Duidelijk is toch wel dat Gods weg met Zijn volk onder de wet anders is dan met de Gemeente in de genadetijd (Gal. 3:11-12). Zo zal het tijds het Koninkrijk ook weer anders zijn, want dan zal Christus als Koning regeren op aarde (Jes. 2:3-4).

Er is ook een uitgebreide versie bekend van de bedelingenleer. Deze ziet er zo uit:
  1. Bedeling van onschuld - van schepping tot zondeval;
  2. Bedeling van het geweten - van zondeval tot zondvloed;
  3. Bedeling van het menselijk bestuur - van Noach tot Abraham
  4. Bedeling van de Belofte - van de roeping van Abraham tot de Wet;
  5. Bedeling van de Wet - van de instelling van de Wet tot de dood van Christus;
  6. Bedeling van de Genade - van de opstanding tot de wederkomst van Christus;
  7. Bedeling van het Messiaanse Vrederijk of Duizendjarige rijk - van Wederkomst tot het Laatste oordeel.
Eventueel zou hier nog een 8e bedeling aan toegevoegd kunnen worden, die van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde (de volmaakte eeuwigheid).

Deze leer helpt ons om de Bijbel goed te verstaan, in het bijzonder bij het bestuderen van het profetische Woord. Daarin lezen we over Gods weg met de Gemeente, Israël en de volken. Het is overigens goed niet te extreem te worden, zoals bij de 'ultra-bedelingenleer' het geval is. De aanhangers van deze leer doen bijvoorbeeld niet aan waterdoop of avondmaal en geloven dat uitsluitend de late brieven van Paulus bedoeld zijn voor de Gemeente.

We kunnen de leer van de bedelingen dus vooral zien als hulpmiddel om het Woord recht te snijden.

Wil je meer weten over de bedelingenleer, dan kan ik je van harte dit boekje aanraden. Dr. H.A. Ironside onderzoekt biddend wat de Bijbel onthult over Gods handelen met de mens in verschillende tijden en gaat daarbij enkele dwaalleringen van het ultradispensationalisme (ultrabedelingenleer) te lijf.

(Een aantal stukken uit dit artikel zijn overgenomen uit 'Het Zoeklicht')

5 opmerkingen:

  1. Goed onderzocht :-) Het strakke schema van de bedelingenleer kan een echte belemmering vormen om bepaalde Bijbelse principes te begrijpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Om eerlijk te zijn heb ik nooit helemaal begrepen wie die bedelingenleer nou eigenlijk verzonnen heeft, het komt zo onlogisch op mij over. Een bedeling van de genade in het NT? Alsof er in het OT geen genade was... een bedeling van het geweten van zondeval tot zondvloed? De hele Bijbel staat er vol van, van begin tot eind. Persoonlijk zie ik er het nu niet van in.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk is God genadig, dat was Hij ook in de tijd van het O.T. Het gaat er alleen om wat kenmerkend is voor een bepaalde tijdsperiode. God gaat alleen op een andere manier om met mensen in bepaalde periodes. Wij leven nu bv. toch ook niet meer onder de wet?

      Verwijderen
  3. Hallo Wendy! Leuk dat je teksten uit mijn artikel hebt kunnen gebruiken.
    De bedelingenleer heeft mij geholpen om Gods weg met Israel en de gemeente te onderscheiden. Dat is prachtig als je die dingen mag verstaan.
    Ook moeten we de ambten van Christus onderscheiden, zo kwam Hij als Profeet, is Hij nu onze Middelaar/Hogepriester en komt Hij terug als Koning.

    Ik heb een bijzonder waardevol boek, van Clarence Larkin: Gods plan met de wereld (originele titel: Dispensational Truth). Een aanrader. Verkrijgbaar bij Het Zoeklicht.

    Gods zegen voor in je bediening Wendy.

    Groetjes,
    Jeep van der Schoot

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie Jeep, dat waardeer ik zeer. Dank je voor je tips ook.

      Verwijderen

Heb je opmerkingen of aanvullingen? Laat gerust een reactie achter!
Je reactie wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis