10 vragen aan... Marlon van den Bos

Mijn naam is Marlon van den Bos-Uyterlinde en ben getrouwd met Matthijs. We hebben 4 kinderen (2 jongens, 2 meiden). Ik werk als groepsleerkracht op een basisschool in Hardinxveld-Giessendam, waar wij ook wonen. Daarnaast geef ik workshops, verzorg spreekbeurten, schrijf artikelen en zo nu en dan dus ook een boek.

Wanneer is jouw ‘passie voor schrijven’ begonnen?
Schrijven heb ik eigenlijk mijn hele leven al gedaan. In mijn kinder- en tienertijd had ik een dagboek, later schreef ik ook allerlei logboeken vol met vakantie- en kampherinneringen die we daarna met elkaar deelden. Bij het lezen en voorlezen hiervan kregen wij - meiden - steeds weer de slappe lach en ik dacht: dit is leuk! Het dagboekschrijven doe ik eigenlijk niet meer, maar dat komt doordat mijn leven te vol zit. Jammer is dat toch, drukte kan creativiteit gemakkelijk verstikken.

Op welke manier komt jouw ‘christen-zijn’ terug in het schrijven van je boeken?
Ik heb verschillende boeken geschreven – sommige alleen sommige samen met anderen. ‘Aan de keukentafel, creatieve gezinsmomenten met de Bijbel’; ‘Ben en de doop van kleine Lin’; ‘Heerlijkheden, gerechten voor lichaam en geest’; 'Ontroerend Dichtbij’, dagboek voor vrouwen bij de HSV; ‘Moestuinmoederen’, over geloofsopvoeding.  Al mijn boeken gaan over leven als christen in de praktijk van elke dag. Ik kan me het leven zonder God niet voorstellen. Ik zou niet zonder zorg en aandacht van mijn Vader in de hemel kunnen. Anderzijds vraagt God ook van mij: toewijding en discipline. Die manier van leven, daarin wil ik anderen graag bemoedigen en praktische handvatten bieden voor het leven van elke dag. 

Waar geniet je het meeste van tijdens het schrijven?
Als er een gedachte, een voorbeeld, een woordspeling of zin bij me naar binnen schiet wat precies uitdrukt wat ik bedoel. En als ik die gedachte kan vangen in een mooie zin, die precies uitdrukt wat ik bedoel dan is mijn dag goed! Mijn vingers gaan dan razendsnel over het toetsenbord en ik denk: YES!

Wat is jouw favoriete plek om te schrijven?
Aan mijn grote eettafel, bezaaid met boeken en papieren  en een mok koffie met opgeschuimde melk (die vervolgens koud staat te worden). Vanuit dit plekje kijk ik op onze groene tuin en de weilanden erachter. Heerlijk. Eerst blij worden, dan schrijven. Ik word blij van die natuur, de bloemen in de tuin en de vogels die hun nest bouwen in onze berkenboom.

Hoeveel tijd besteed je in een week aan het schrijven?
Dat is lastig te zeggen! Ik reserveer twee dagen in de week voor mijn schrijf- denk- en doe-activiteiten, maar dit wisselt nogal per periode. Als ik voor een deadline zit, kan ik dagenlang - ook ’s avonds - druk aan het werk zijn. Maar er zijn ook weken dat ik het wat rustiger aan doe.


Welke boeken heb je geschreven en met welk boek ben je op dit moment bezig? Kun je al iets vertellen over je nieuwste boek?
 'Aan de keukentafel, creatieve gezinsmomenten met de Bijbel’ is een boek wat je kunt gebruiken in je gezin. Dit boek wil ouders en kinderen helpen om te praten over God en geloven, aan de hand van concrete gespreksvragen, voorbeelden en (knutsel)opdrachtjes.

Het boek ‘Heerlijkheden, gerechten voor lichaam en geest’ is bedoeld voor iedereen die van eten houdt, én van een goed gesprek. In dit boek staan allerlei originele recepten en bijbelse overdenkingen. Je kookt rondom een thema (bijvoorbeeld de kleur wit, groen, rood of terra) en je leest een korte meditatie over ditzelfde thema. Er staan gespreksvragen bij, leuke weetjes, tips voor kids en kliekjestips.

Mijn nieuwste boek ‘Moestuinmoederen’ is een maand geleden verschenen. Twee jaar geleden erfde ik de moestuin van mijn vader. Ik ontdekte hoeveel overeenkomsten er eigenlijk zijn tussen het werken in de moestuin en het bezig zijn met geloofsopvoeding. Ook bij geloofsopvoeding ben je elke dag aan het werk in de tuintjes van je kinderen. Je zaait dagelijks zaadjes door de woorden die je spreekt, de dingen die je doet…je moet onkruid wieden en dagelijks water geven, en het is ook genieten! In Moestuinmoederen lees je meer hierover. Door de vragen en creatieve verwerkingen kun je het boek persoonlijk gebruiken of in een moedergroep. Het is een heel interactief en stimulerend boekje geworden, ik ben er heel blij mee!

Wat is je grootste fout die je gemaakt hebt als schrijver?
Dat is een lastige…ik zie mezelf niet echt als schrijver, meer als ideeënbedenker die zo nu en dan ook schrijft. Ideeën kunnen in je hoofd ronddwarrelen en zoveel stofwolken veroorzaken, dat je niet precies meer een helder zicht hebt op wat je nou eigenlijk wilt zeggen. Geef je ideeën eerst en vooral de ruimte om neer te dalen voordat je ze gaat vangen met je woorden. Maar soms kan het ook helpen om gewoon te beginnen met schrijven, dan ontstaat er vanzelf wel structuur. Dat geworstel, daar kun je zomaar de fout mee ingaan als je er gestrest van wordt.

Wat is het beste advies dat je een beginnende schrijver zou meegeven?
Begin gewoon! Begin een blog, een dagboek of ga brieven schrijven aan een vriend(in). En laat je eigen schrijfproducten vooral lezen en beoordelen door anderen. En zorg dat je blij blijft van je inspanningen, dat je ervan geniet!

Wie is jouw favoriete schrijver of schrijfster en waarom?
Irma Joubert vind ik een heel goede schrijfster. Ik geniet van haar beeldspraak en levensechte fantasie. Ann Voskamp verwoordt haar gevoelens en haar gedachten in haar boek ‘Duizendmaal dank’ op een hele pure manier, voor mij inspirerend. Ik heb ook bewondering voor de originele schrijfwijze van Renate Dorrestein.

Wat is jouw droom als schrijver?
Ik bid dat God mijn talenten wil gebruiken om zijn Koninkrijk hier op aarde te bouwen. En als Hij hiervoor mijn schrijverijen kan gebruiken… nou… wauw!


Reacties

  1. Hoi Marlon en Wendy, wat een gezellig interview... en je woont in de buurt Marlon :) Die koffie die koud wordt op tafel als je aan het schrijven bent, dat herken ik zeg.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.