Moestuinmoederen - Marlon van den Bos - recensie

Afgelopen week ben ik benaderd door de Reformatorische Omroep met de vraag mee te werken aan een radioprogramma over opvoeden. Toen ik navraag deed welk opvoedthema er precies besproken zou worden, werd mij al snel duidelijk dat het een onderwerp was waar ik niet veel over te zeggen had. Naar aanleiding hiervan realiseerde mij op dat moment nog weer eens hoe 'groot' onze kinderen alweer worden. De oudste twee wonen al niet meer thuis en de jongens die nog thuis wonen zijn alweer 19 en bijna 17 jaar! Wat vliegt de tijd...
Toch zal schríjven over opvoeden mij niet gauw vervelen, al helemaal niet wanneer ik leuke boeken over opvoeden in de brievenbus vind!

Afgelopen week was het weer zover! 'Toevallig' viel er een leuk recensie-exemplaar op de deurmat van Royal Jongbloed. Ik ontvang de laatste tijd wel vaker verrassende boekjes van deze uitgever en ben altijd benieuwd wat ik mag lezen en waar ik over schrijven mag. De titel van het boek wekte direct mijn nieuwsgierigheid.

Ik neem jullie deze keer graag mee naar het leven van moestuinmoeder Marlon van den Bos. Het in 2016 verschenen boekje 'Moestuinmoederen' is namelijk een geweldige uitgave die je als moeder zeker moet lezen als je nog aan het begin van de opvoeding staat. (Het kwam voor mij overigens niet 'te laat', ook als je kinderen jong-volwassen zijn, staan er genoeg tips in het boek die het overwegen waard zijn).

Marlon vergelijkt in dit pakkende boekje het opvoeden van kinderen met het wieden in moestuintjes: hier en daar wat harken, beetje snoeien, bijmesten en begieten.

Het boekje bevat elf korte hoofdstukjes en elk daarvan begint met een verslagje over wat er in de betreffende week in de moestuin van Marlon is gebeurd. Het is mooi om te zien hoe in de loop van het hoofdstuk de link wordt gelegd naar de (geloofs)opvoeding. Als moeder ben je tenslotte ook steeds aan het werk in de tuintjes van je kinderen want je bent dagelijks aan het zaaien door de woorden die je zegt en de dingen die je doet.



Ook gebruikt de schrijfster voorbeelden van bijbelse mannen en vrouwen die in hun leven met vergelijkbare (opvoedkundige) problemen hebben gekampt.




Na elk hoofdstuk volgen een aantal gespreksvragen die je alleen of samen met andere moeders kunt beantwoorden. Er is ook volop ruimte in het boekje om aantekeningen te maken en om de opdrachten die gegeven worden te kunnen verwerken en uit te schrijven.



Tussen de hoofdstukken door staan allerlei inspirerende bijbelteksten, ideeën, quotes en bemoedigingen. Op onderstaande bladzijde staan bijvoorbeeld praktische gebeden die je kunt bidden voor je kinderen. Voorbede doen is immers een van de vormen om je kinderen te 'begieten'.


Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Een andere vergelijking om kinderen te laten opgroeien tot evenwichtige volwassenen, zou je ook Heilige Boontjes kunnen noemen. Erg leuk dat ik naast het boek een zakje met bonen en een recept voor 'Heilige Bonenschotel' ontving. 

Wil je meer weten over het boek 'Moestuinmoederen'? Bestel dan hier een exemplaar van het boek. Het is ook erg leuk om het cadeau te geven als verjaardags- of kraamcadeautje.

Kennen jullie de eerdere uitgave van Marlon van den Bos? Zij heeft al eens eerder op mijn blog haar boek 'Aan de keukentafel' geïntroduceerd. Je kunt het hier teruglezen als je dat leuk vindt.

door Marlon van den Bos
ontwerp omslag en binnenwerk: Studio Vrolijk
uitgeverij Royal Jongbloed
ISBN 9789088971310
€12,50

Reacties