Gezin XXL - Het grote gezin in Nederland

Tegenwoordig is het gemiddelde aantal kinderen per Nederlands gezin ongeveer 1,7. Als mensen vier of vijf kinderen hebben, noemen we dat al een groot gezin. Maar vroeger was dat wel anders; huishoudens met acht kinderen of meer waren geen uitzondering. Er kwamen zelfs families voor waar het kinderaantal de twintig passeerde. Maar hoe ging het er nu aan toe in zo’n kinderrijk gezin? Hoe hielden de ouders het huishouden gaande, en hoe beleefden de kinderen hun jeugd?

Ik heb er even op moeten wachten maar nu kon ik het boek 'Gezin XXL' dan eindelijk ophalen in de bibliotheek. Het boek van schrijver Ad Rooms geeft een indruk van het leven in een kinderrijk gezin, aan de hand van verhalen van ervaringsdeskundigen – waaronder enkele bekende Nederlanders. Het boek geeft antwoord op vragen als: Wat herinneren mensen zich aan het opgroeien met zovele broers en zussen? Hoe kregen vader en moeder bijvoorbeeld voor zoveel mensen eten op tafel, en waar sliep iedereen? Hoe ging het aan tafel, wat kwam er op tafel, welke afspraken waren er en waar sliepen ze allemaal. Hoe ging dat allemaal financieel zeker bij verjaardagen en feestdagen? Was er voldoende kleding, droegen ze elkaars schoenen, gingen ze gezamenlijk in de “badkuip” en hadden ze wel eens vakantie?

Alleen het doorbladeren van het boek is al leuk om te doen! Alle hoofdstukken zijn rijkelijk voorzien van foto's van grote gezinnen en allerlei andere afbeeldingen.





Gezin XXL is ingedeeld in zeven hoofdstukken: Geschiedenis, Geboorte en opgroeien, Wonen en slapen, Koken en eten, Kleding en wassen, Vrije tijd en feest, Grote gezinnen nu. 

Via deze link kun je een aantal bladzijden van het boek inzien.


Gezin XXL werd geproduceerd in samenwerking met Het Noord-Brabants Museum, ter gelegenheid van de gelijknamige tentoonstelling van 21 juni t/m 21 sept 2014.

(foto's zijn met toestemming overgenomen)

Reacties

  1. Leuk! Ik heb wel zin om dat boek uit de bieb te halen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, wat zou ik dat boek graag eens willen lezen! Helaas.. niet verkrijgbaar in onze bieb :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ontzettend leuk Wendy.
    Dat waren nog eens gezinnen!
    Ga er zeker achteraan.
    Groetjes, Dieneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk boek! Ik kocht het vorig jaar van mijn verjaarsgeld. Net zo heerlijk als het boek Kinderrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn gezin was destijds al groot (ben van 76)... 4 Kids. Mijn schoonmoeder komt uit een van 14! Maar nu heb je ook grote samengestelde gezinnen. Mijn oudste twee wonen met 3 stiefbroers en 2 halfzusjes (en bij mij hebben ze ook 2 halfzusjes). Weer een hele andere dynamiek

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.