10 vragen aan... Bram Kasse

Naam: Bram Kasse.
Thuis: bruid, drie kinderen en stuiterende Labradoodle.
Werk: docent Pedagogiek op pabo Christelijke Hogeschool Ede
Passie: borrelnootjes. O ja, en schrijven.

Wanneer is jouw ‘passie voor schrijven’ begonnen?
Even in mijn geheugen graven… Ik denk tegen de eeuwwisseling. Ik was leerkracht basisonderwijs, las dagelijks kinderboeken voor en langzaam groeide het idee om zelf eens aan een manuscript te beginnen. Maar het waren de kinderen in mijn klas die mij over de streep trokken. ‘Meester Bram, u verzint altijd spannende verhalen. U moet echt een boek schrijven!’

Op welke manier komt jouw ‘christen-zijn’ terug in het schrijven van je boeken?
Ik vind het prachtig om op twee sporen te schrijven.
Boeken waarin ik expliciet vanuit de Bijbel schrijf, bijv. de Prentenbijbel van Marijke ten Cate, ‘Het Bruiloftsfeest (een gelijkenis voor jou)’, ‘Lieve God, mag ik U iets vragen?’ of al weer wat jaartjes geleden: ‘Sluipjacht’.
Of werken aan boeken vanuit een pedagogische bodem (hoopvol en vol levenslust), bijv. serie ‘De leukste opa van de wereld’, serie ‘SuperJoris’ of Edje Eipetje.

Waar geniet je het meeste van tijdens het schrijven?
Als ik mijn ogen even sluit, om te voelen wat mijn personage voelt, te ruiken wat hij ruikt. Dan komen soms ineens woorden en zinnen aangewaaid die ik dankbaar ontvang als een cadeautje.
Het kan me af en toe zo verrassen dat ik moet lachen om een opmerking van mijn personage of schrik van wat hij durft te zeggen.
Dat stilletjes inleven in mijn schrijfstoel is overigens wel een raar gezicht voor mijn huisgenoten. ‘Wat doe jij nou?’ vragen mijn kinderen wel eens als ik met mijn wenkbrauwen worstel.

Wat is jouw favoriete plek om te schrijven?
In onze woonkamer staat een stoel naast de boekenkast. Heerlijk mijn plekje. Nee, er zit geen prikkeldraad omheen, de stoel is voor iedereen beschikbaar (behalve de hond dan), maar als het even kan, als er genoeg rust om me heen is, dan duik ik graag weg in deze stoel en in mijn fantasiewereld.

Hoeveel tijd besteed je in een week aan het schrijven?
Eén dag in de week probeer ik een paar uurtjes te pakken om verder te werken aan een verhaal. En in het weekend. Want ik ben eigenlijk altijd wel met een nieuw boek bezig. Heerlijk.
Maar ik schrijf met name in vakanties. Dat tekent gelijk hoe ik schrijven ervaar. Niet als werk, maar als een verrukkelijke hobby. Even lekker spelen met woorden.

Welke boeken heb je geschreven en met welk boek ben je op dit moment bezig? Kun je al iets vertellen over je nieuwste boek?
Op www.bramkasse.nl vind je een overzicht. Welkom!

Ik startte als schrijver met boeken voor de bovenbouw van de basisschool.
Daarna zijn er diverse boeken voor jongere kinderen verschenen, waaronder de vrolijke OPA- en SuperJoris-serie. En nu is er ook het actieprentenboek ‘Prins Eduardus Edje Eipetje’ voor kinderen van nu (over Ipads en olifanten).
Ook schreef ik een autobiografisch boek samen met mijn vrouw over verdriet en houvast.

In het najaar (’16) verschijnen er hopelijk twee nieuwe boeken die ik in de afgelopen weken heb afgerond. ‘De jongste opa van de wereld (deel 8)’ en ‘Edje Eipetje en de rommelramp (deel 2)’.

Momenteel is het bijna dertig graden in Nederland en zit in de tuin – met mijn slippers aan – te werken aan een kerstprentenboek. Kerst, een feest om warm van te worden.

Wat is je grootste fout die je gemaakt hebt als schrijver?
Och fout? Een goede leerervaring.
Ik weet niet meer precies bij welk boek of schrijfproject, maar ik verbond mij aan een strakke deadline.
Aangezien werk bij mij op nummer 2 staat en schrijven pas op 3 (nummer 1? Zie bovenaan deze vragenlijst ;-) kwam ik schrijftijd te kort. Het joeg me op en belemmerde mijn fantasie. Woorden vloeiden niet meer. Even was schrijven geen hobby, geen mogen maar moeten.
Sindsdien stem ik een tijdpad van een nieuw boek helder af met een uitgever. En tijdens elk schrijfproces houden we elkaar op de hoogte. Dat werkt heel prettig.

Wat is het beste advies dat je een beginnende schrijver zou meegeven?
Geniet van het talent dat je gekregen hebt. Met een kladblokje in de zon, met een bakje koffie in de hand staren naar zinnen op je laptop. Heerlijk.
Het schrijfproces is een cadeau waar je heerlijk de tijd voor mag nemen. Misschien wel moet nemen. Het maakt het uiteindelijk product zelfs beter. Staar je niet blind op wat je uiteindelijk voor ogen hebt, jouw boek in de boekwinkel. Is jouw schrijfproces een race naar het uiteindelijk boek, hoe sneller het af is hoe beter, dan mis je zoveel moois.
Een schrijver is niet de reiziger die de metro pakt en niet kan wachten tot hij er bij het juiste station eindelijk uit kan stappen.
Een schrijver is de treinreiziger die onderweg uit het raam kijkt, regelmatig het verkeerde spoor pakt, en juist daardoor geweldige uitzichten tegenkomt.

Wie is jouw favoriete schrijver of schrijfster en waarom?
Ik denk dat ik kies voor Carlos Ruiz Zafón. Hij weet zo magistraal te schilderen met woorden.
Karakters en locaties gaan leven. Je proeft en ruikt de oude stad Barcelona als je je door hem laat meevoeren.

Wat is jouw droom als schrijver?
Een nieuwe pen.





Reacties

  1. Wat een leuk interview met Bram, Wendy. Hartelijk dank, het inspireert altijd weer om een kijkje te nemen in het leven van een schrijver :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie achterlaat. Deze wordt eerst gecontroleerd dus het kan even duren voor je hem terugziet onder het bericht.