'Verander alstublieft die ander'


Afgelopen week vond ik een 'gouwe ouwe' in de kringloopwinkel. Het gaat om het boek 'Te druk om niet te bidden' van Bill Hybels. De titel had me al vaker getriggerd maar deze keer kon ik er niet om heen. Voor 1 euro was ik een prachtig boek rijker!
In elk hoofdstuk staan tot nu toe citaten en gedeelten die mij bijzonder aanspreken. Het onderstaande wil ik graag met jullie delen omdat het zo herkenbaar is in ieder huwelijk!

Het belang van motieven
Het is natuurlijk niet waarschijnlijk dat iemand van ons tot God zou naderen met de bedoeling iets verkeerds te vragen. Welke verkeerde dingen zouden we zoal kunnen vragen, zonder dat we zelf beseffen dat we over de schreef gaan?
De bekendste verkeerde vraag is de volgende: 'O God, verander alstublieft die ander.' Vrouwen vragen dit voor hun man, mannen voor hun vrouw, ouders voor hun kinderen en werknemers voor hun baas. Het is zelf waarschijnlijk dat, wanneer twee of meer christenen in een nauwe relatie tot elkaar staan, er altijd wel iemand is die hierom vraagt.
Nu is het vaak volkomen juist te bidden dat iemand zal veranderen. Dat doen we immers ook wanneer we bidden voor bekeringen van milde harten, of dat slechte gewoonten of verslavingen mogen verdwijnen. Te vaak is het motief achter een dergelijke vraag echter niet oprechte zorg voor de ander.
Een eerlijker gebed zou als volgt kunnen zijn: 'Ik wil mijn eigen tekortkomingen niet onder ogen zien. Ik wil niet aan deze relatie werken. Ik wil helemaal niet veranderen. Ik wil daarentegen dat die ander in al mijn persoonlijke behoeften voorziet en ik vraag U dan ook hem of haar te veranderen.'
Als u zo'n soort gebed uitspreekt, kan God wel eens nee zeggen.

- Bill Hybels -

Komt bovenstaand gebed jou bekend voor? Wat zijn jouw ervaringen hiermee?

Reacties