All in the game - Wietske Noordzij en Erik Smit - recensie

Gamen.... eerlijk gezegd was ik er nauwelijks mee bekend (op een enkel spelletje Sims of Rollercoaster na dat onze kinderen af en toe speelden). Toen ik dan ook het boek 'All in the game' van Wietske Noordzij en Erik Smit ter hand nam, ging er een wereld voor mij open. Wat kan er veel veranderen in een paar jaar tijd!

Gamen - zo lees ik in het eerste hoofdstuk - is namelijk iets dat in het leven van kinderen en jongeren een grote plaats inneemt en dat niet meer weg te denken is uit onze samenleving! Ook blijkt gameverslaving een nieuw en hard groeiend fenomeen te zijn. Op dit moment worstelt 5 tot 10 procent van de jongeren in Nederland met problematisch gamen of gameverslaving en de verwachting is dat dit aantal de komenden jaren blijft stijgen. Hoofdstuk drie beschrijft dat de game-industrie wereldwijd een van de sterkst groeiende markten is. De technische ontwikkelingen gaan razendsnel en de toepassingen blijven groeien. Hoog tijd dus voor duidelijkheid en informatie voor ouders hoe ze er in de opvoeding mee om kunnen gaan.

De nieuwste uitgave van de genoemde auteurs 'All in the game' voorziet in deze behoefte van ouders en bespreekt de wereld van het gamen. Wat voor soorten games zijn er? Wat doet gamen met je? Wat zijn de leuke kanten en wat zijn de gevaren? Waar kun je als opvoeder op letten? En hoe kun je in het omgaan met gamen Gods richtlijnen volgen?

Het is een helder geschreven boek vol informatie, voorbeelden en praktische tips voor ouders, opvoeders, leerkrachten en jeugdwerkers om kinderen en jongeren op een goede manier te begeleiden bij het gamen. Bij het boek is een werkboek voor kinderen ontwikkeld voor kinderen van ongeveer 10-12 jaar. In dit werkboek staan opdrachten, verwerkingen, tips en doordenkers, waarmee je op een creatieve en aansprekende manier allerlei aspecten rondom gamen met hen kunt behandelen. In vijf modules ga je aan de slag met de verschillende soorten games die er zijn, wat gamen met je doet, gameverslaving, regels en grenzen en hoe je gamen leuk kunt houden.

Ik wil elke ouder en opvoeder aanraden om dit pakkende boekje te lezen om op deze manier op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen rondom het gamen. Als je er als ouder niet heel veel wat weet, is het namelijk ook heel moeilijk om er op een goede manier over in gesprek te gaan met je kinderen. Verdiep je erin, ook als je kinderen hebt die zelf (nog) niet gamen. Ik las onlangs in het Nederlands Dagblad dat er ook steeds meer christelijke games op de markt komen dus ook er zullen weinig christelijke gezinnen ontkomen aan dit groeiende fenomeen. Ook grootouders wil ik aanraden dit boekje te lezen, want de komende generaties zullen er ongetwijfeld mee te maken krijgen.

'All in the game' is de tweede titel in de Leefstijlserie. Het eerste deel Eros online verscheen in 2015. Hier heb ik ook al eens over geschreven in een vorig blogbericht. In het najaar van 2016 verschijnt deel 3 in deze serie. Deze zal gaan over sociale media.

Erik Smit en Wietske Noordzij zijn Raise Up gestart in maart 2015. Klik hier als je meer over hen wilt weten. Het is hun overtuiging dat jonge mensen liefde, onderwijs, veiligheid en begeleiding nodig hebben van mensen uit hun eigen omgeving, om op te groeien naar Gods beeld.

W. Noordzij & E. Smit
68 pagina’s
Uitgeverij Ark Media